Rekord i inlägg...

...är det på gång idag!
Eller det var i alla fall längesen jag gjorde mer än ett på en och samma dag.
Kom nämligen på att det var lite synd att jag inte gjorde slag i saken och berättade lite om min Berlinresa.
Låter nog mest bilderna tala och kanske kommenterar dem, men ändå...=)

På väg mot Berlin...



Framme på Ivbergs Hotel Charlottenburg...



Första kvällen inspekterades Kurfürstendamm och den, från andra världskriget, bevarade ruinen efter
Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.
Synen av minneskyrkan blev såväl mäktig som märklig.
Den var så vacker (hur man nu kan tycka det om en bombad kyrka, men det var den)!
Det bev en slags sorgblandad förtjusning att se den, som gjorde mig alldeles andäktig.




Efter tips från en bekant till oss, var vi bara tvungna att besöka Irish Pub, för att dricka Berlins eget öl, Berliner Kindl, som verkligen höll vad som utlovats. Det var supergott! Kolla här:



Fredagen blev en händelserik dag!
Vi följde Unter den Linden



och kom så småningom fram till stadsporten (som delade Öst- och Västberlin innan murens fall 1989) - Brandenburger Tor.



Vidare till Riksdagshuset, men det blev tyvärr ingen färd upp i dess kupol.
Vi bedömde kön som alldeles för lång.
I bilden till höger har linslusen placerat sig på dess väldiga trappa...



Privata minnesmärken (som vi tolkade det) över dödade som försökte fly över muren och som blev mördade under flykten.



Kaffe på Starbucks...



Alexanderplatz och världstidsklockan...



Alexanderplatz var, med anledning av 20-årsjubiléet av Berlinmurens fall, fylld av "plakat" med slagord från händelserna innan och under tiden.
Även en "utställning" där man kunde läsa om det mesta, fanns på plats.
Även detta - en mäktig upplevelse.



Nästa anhalt blev Checkpoint Charlie - en av gränsövergångarna mellan Öst- och Västberlin.
Här tillbringade vi flera timmar med att läsa om Berlinmurens fall och med att bara se oss omkring (och detta trots att vi inte var inne på museet...!)
På högra bilden har även nu en linslus smugit sig in. Hon sitter och försöker andas i den 34 gradiga värmen och utanför bild gömmer sig en stor, kall och synnerligen svalkande öl...=)



Denna bild tyckte vi var häftig...och den får tala för sig själv...



En bit från Checkpoint Charlie finns rester av den autentiska gamla Berlinmuren...
 


En riktig turist-Afrodite mitt i vimlet...hihi.
Rund och go'!



Och vid muren...



Naturligtvis finns det massor av fler bilder och ställen vi upplevde i fantastiska Berlin, men jag tror att det får räcka för idag.
Har ni tagit er såhär långt är, bara det, en bedrift!
Hoppas att ni inte tyckte det blev för mycket på en gång i alla fall...
Det var ju inte min mening att tråka ut er. =)
Nästa gång ska ni få se bilder från koncentrationslägerna Sachsenhausen och Ravensbrück,
vilka vi besökte under vår hemresa.
Vilken upplevelse!
Fredagskvällen avslutades (tack vare tips från några av mina läsare) på Berlins äldsta restaurang "Zur letzten Instanz" och jag kan säga att de inte överdrev det minsta.
Vilken måltid!



Gör som jag - ge Berlin ett besök!
It's worth it!
Kram och godnatt!

Kommentarer
Postat av: Lotta

I Charlottenburg bodde vi oxå.

Visst var Berlin en underbar stad.

Så mycket att se.

Så mycket att ta in.

Vi kommer absolut att resa tillbaks.

Inte minst för den goda ölen och matens skull.

Kramen

2009-08-11 @ 09:20:52
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Bibban

Men hej där turistguiden..Nu vill jag åxå åka till berlin..har du tänkt på att de jobbet skulle passa dig som handsken...Jag blir väldans inspirerad av din resa

Kram Bibban

2009-08-11 @ 09:33:01
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: Mamm A

Oj, bilden på kyrkan träffade mig rätt i magen. Så oerhört galet att vi människor åker upp i flygplan o sedan släpper BOMBER på varandra. Så oerhört outvecklat, alltså vi har inte kommit så långt här på jorden än....



Jo, har hört gott om Berlin också, en härlig o spännande stad ska det vara (även Prag har jag hört mkt gott om).



Kul med resereportage! Jag får ta mig i kragen o rensa i Skotlandskorten så jag får lite ordning.



Kram!

2009-08-11 @ 09:45:10
URL: http://prinsgus.wordpress.com
Postat av: Znogge

Kan bara instämma! Berlin är klart värt ett besök. En mycket intressant stad på många sätt.



Kram!

2009-08-11 @ 11:32:19
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Paula

hej... vilka fina semester foton. Jag får gamla minnen av sturbuckskaffet du dricker. När jag bodde i London så var det en självklar dagsdos. kram

2009-08-11 @ 12:16:31
URL: http://gullfubbick.blogg.se/
Postat av: jeanette

åh vad mysigt ni verkat haft i Berlin...fina bilder..

kramisar

2009-08-11 @ 15:01:54
URL: http://www.jeanettelovespaul.blogspot.com
Postat av: Helen

Verkar som om ni har haft en både mysig och lärorik semester.

Tycker det är kul när det finns lite historia att kika på.

Ha det gott

2009-08-11 @ 15:57:44
URL: http://famstenstroms.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0