Lite nöjd...

...är jag faktiskt med min dag. Kaffe har intagits i massor i trevligt sällskap, våfflor har just avnjututs i sällskap utav mina söner och tillsammans med grädde, sylt och socker. Ja, jag vet, lite onödigt osunt, men ska jag äta våfflor ska det vara just så, med alla tillbehör. Skulle ju kunna gjorts lite sundare med hjälp av lightglass, färska bär och utan socker, men, men...nästa gång kanske.

Många samtalsämnen har avverkats under dagen, exempelvis syrran och hennes familjs lilla tillökning ikväll. En åtta månader gammal blandrashund, som någon i bekantskapskretsen inte längre kunde ha pga plötsligt uppkommen allergi. Skola och utbildning har varit ett annat inslag i dagens debatt och även söndagens stundande kalajs. Som jag berättat har ju de två yngsta sönerna fyllt år och vi ska ha lite släktkalas på söndag för att uppmärksamma detta. Puh, vet inte riktigt hur jag ska få ihop allt tills på söndag, med tanke på att det är mycket på högskolan nu oxå...

På tal om mina studier...tills nästa vecka ska två böcker läsas (ca 800 sidor), jag ska skriva läslogg enligt skrivna anvisningar (ungefär som hemtenta) och jag ska även planera för en typ av redovisning av desamma för mina kursare. Shit vad jag har att göra!
Jag började faktiskt läsa den ena boken i eftermiddags och till min glädje verkar den mycket intressant och givande. Titeln på boken är "En jordemors (barnmorskas) berättelse och handlar om kvinnan Martha Ballards liv och leverne under åren 1785-1812, vilket jag får ta del av genom hennes dagboksanteckningar. Boken handlar om hennes liv i stort och smått och hon berättar om samhället och kvinnors plats i detsamma samt om folkets sedvänjor och problem. Under de 27 år som hon var verksam barnmorska förlöste hon över 9900 kvinnor. Som ni  förstår är det mycket fascinerande läsning.

Boken ingick i en lista på ungefär 40 boktitlar varav det var upp till mig, att inom ett visst tema, välja två böcker. Mitt valda tema att titta lite närmare på blev "Historia underifrån", allså en inblick i hur "vanligt folks historia" ser ut, vilket jag finner väldigt intressant. Titeln "En jordemors berättelse" blev den som genast fångade mitt intresse.

Jag har ju (och har haft ända sedan jag var liten), egentligen en dröm om att bli barnmorska. Jag har alltid varit oerhört fascinerad av graviditet, förlossning och de nya små liven. Åh, ja, det är verkligen ett "drömyrke"! Jag brukar uttrycka att mina förlossningar är det mest fantastiska jag varit med om...och det är det verkligen. Kanske därför som jag berikats med fyra söner och dessutom hade en önskan om fler (även om det oxå blivit pojkar, vilket jag tror). =)

Mitt långa arbete inom vården och de spår som det satt i såväl kropp som själ, fick mig dock att "dra öronen åt mig". Detta tillsammans med det faktum att endast sjuksköterskor kan läsa vidare till barnmorska (vilket naturligtvis inte är så konstigt, med tanke på det ansvar som vilar på barnmorskan), grusade min väg och mitt andra alternativ (som inte har något gemensamt med mitt förstahandsval att göra...haha) blev därför verklighet. Hade det funnits någon form av "kryphål" eller genväg till barnmorskeyrket, så vete katten var det hade slutat...

Mitt andra "drömyrke" har länge varit att få chansen att vara med och påverka våra barns och ungdomars framtid. Mitt val att utbilda mig till lärare med inriktnig till grundskolans senare år och framförallt gymnasiet föll sig därför naturligt. Problemet under många år (och även anledningen till att jag stannade inom vården) var att jag inte hade tron på mig själv, dels att jag skulle klara av utbildningen och dels inför det ansvar som yrket skulle föra med sig. Jag hade noll och inget självförtroende. Jag vågade inte. Stannade därför kvar i vården alldeles för länge...

Tack vare en oerhört stöttande omgivning och insikten i att jag faktiskt var värd chansen, för mig själv, för mig som person, fick mig slutligen att fatta beslutet. Det enda rätta. Om ett år är jag färdig lärare. Jag vågade och jag har snart klarat av det! Jag är så tacksam och stolt att jag tog chansen. Och jag rekommenderar det verkligen! Utbildning och/eller fortbildning! Gör drömmen till verklighet! =)

Men jisses Amalia, vad jag babblar! Nu ska jag till föräldrarna för ytterligare intag utav kaffedrycken. See ya!

Kommentarer
Postat av: annica

va härligt att det bara e ett år kvar!

2009-03-25 @ 19:45:35
URL: http://annicaahlqvist.blogg.se/
Postat av: jeanette

oj vad roligt och vad du har varit duktig som studerat till lärare...

Well done!!!!!

Trevlig kväll...

kram

2009-03-25 @ 21:01:59
URL: http://www.jeanettelovespaul.blogspot.com
Postat av: Anna

Det är trevligt att "läsa" dej babbla.. :)

Kram och sov gott!

2009-03-25 @ 21:43:25
URL: http://miranna.blogg.se/
Postat av: Anna

Bland annat min almanacka som har lite "visheter" längst ner på varje sida... :)

Sedan så ska det väl erkännas att jag är en så'n där "tönt" som satt hemma och läste en massa...

Men det var innan jag blev "förtappad"... (hehe)

...men det verkar ha fastnat en del ändå... ;)

Tack för att kikar in och tittar till mej, för det gör mej jätteglad...

Jag har också mina sorgliga och bedrövliga dagar, även om det kanske inte alltid märks.. ;)

Jättestor kram!

2009-03-26 @ 00:11:36
URL: http://miranna.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0