Snart i mål!

Jodå, för jag har faktiskt hunnit nästan allt som jag hade satt mig för idag. Det är endast dammsugningen...den är uppskjuten tills i morron förmiddag. Pluggat har jag gjort, handlat och tårtan är så gott som färdig. =)

Snart ska mannen och jag hjälpas åt med maten, som idag blir en liten förrätt, vars namn är "Tomato and cheese stack". Därefter blir det en varmrätt på ugnsstekt fläskfilé, som är marinerad med tariyaki sauce och kryddor. Till detta ugnsbakade klyftpotatisar, rostade grönsaker och lohmanders bearnaisesås. Vinet som serveras denna afton är ett kaliforniskt vin som heter "Ironstone", gjort på den goda druvan cabernet sauvignon, vår favorit. Vinet är inte tidigare provat, eftersom det fanns på systemets nyhetshylla. =)

Tänkte att jag skulle dela med mig av såväl förrätten och den tidigare utlovade dajmtårtan, för den som är intresserad.

Tomato and cheese stack
4 port.
Förberedelsetid 10 min.
Tid i ugn 15 min.

Ingredienser:

4 st bifftomater
4 tsk balsamvinäger
salt och peppar
115 g avrunnen och skivad mozzarella
färsk basilika
85 g ciabatta
2 klyftor finhackad vitlök
2 tsk olivolja

Tillagning:

Arrangera tomaterna så att de överlappar varandra. Droppa över balsamvinägern och strö över kryddorna (salt och peppar), stoppa mozzarellaskivorna mellan tomatskivorna och strö över basilikan. Riv brödet och blanda det med vitlök och olivoljan (tips: kör bröd, vitlök och olja i matberedare). Strö brödet över tomat och ost. Grädda i ugnen i 15 min. tills osten smälter och börjar få färg.

Observera att i skrivande stund är inte receptet på förrätten provat, utan premiären går av stapeln idag. Men visst låter det gott?!

Dajmtårta

Botten:
150 g mandel - males (i matberedare)
4 st äggvitor - vispas till hårt skum
2 dl socker
1 msk vetemjöl
Mandel, socker och mjöl blandas med de vispade äggvitorna och hälles i smord form med avtagbar botten.
Gräddas i 175 grader i ca 30 min. Låt svalna.

Kräm:
4 äggulor
1 dl socker - äggulor och socker vispas tillsammans (länge, tills det är pösigt och nästan vitt)
3 dl vispgrädde - vispas hårt (för sig själv)
2 dubbeldajm - hackas (i matberedare)
Blanda allt och bred över den kalla tårtbottnen. Frys tårtan.

Detta recept är gammalt och väl beprövat. Tårtan blir lika uppskattad varje gång och rekommenderas varmt. Det är några moment, innan den slutligen är färdig, men den är väl värd denna omsorg.
Dubbelt recept är lagom för en braspanna, om så önskas.

Lycka till!

Nu ska jag gå och förbereda kvällens lilla anrättning! Tjillevipp! =) 

Kommentarer
Postat av: anne

Men så gott det där lät! Är det OK om jag också kommer över!?! ;)

2009-03-28 @ 17:23:50
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Y

men gud vad du lockar och frestar med massa gott! Duktig du är som hunnit med allt utom dammsugningen..kanske räcker det med en snabbavsugning?? ;-)

2009-03-28 @ 17:52:59
Postat av: Afrodite

Haha...jo, Yalda, en snabbavsugning blir det, helt klart! ;)

2009-03-28 @ 18:07:42
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Annette

Hmmm människa varför gör du så här emot mig varje dag?? Med dreglet som jag avger så blir det ju kortslutning i tangentbordet snart, det måste du ju förstå ;) ;)MUMS!!!



Hoppas ni får en riktig mysiskväll med det där!!

Kramis

2009-03-28 @ 18:44:16
URL: http://arom.blogg.se/
Postat av: Helen

Låter så otroligt gott.

Ska jag verkligen prova.

Kram

2009-03-28 @ 22:58:40
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Lotta

Lovely!

Ännu ett recept att planka av.

Jag kopierar och sparar!

Hoppas det är ok!

Tänk! Jag har faktiskt oxå skjutit upp dammsugningen efter att våra gäster gått hem, tills imorgon.

Längtade så efter att läsa om er alla så jag satte mig vid datorn i stället!

Kram!

2009-03-29 @ 00:11:14
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Anna

Så GOTT det lät!!

(och relativt enkelt...) ;)

Ska provas nästan gång mamman är ensam... :)

Kram

2009-03-29 @ 14:09:36
URL: http://miranna.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0