Gäääsp!

 
   Photobucket Haha...jag klarade att lägga till en smiley...Jaja. =)
Jaha, då har son två i födelsedagsordningen firat födelsedag.
Two more to go!
Det är inte klokt vad tiden rusar.
Nu är vi där igen, vid det där tidsbegreppet...
Men det är ju helt otroligt!
Kan inte nog beröras, eftersom det förbryllar så många och så mycket.
Varför går tiden så snabbt?
Vad är det vi fyller tiden med?
Vad gör vi egentligen?
Är tiden bara ett kvantitetsbegrepp eller har vi någon kvalitetstid?
Har vi ens tid med någon kvalitetstid?
Vad är egentligen kvalitetstid i dagens samhälle?!

Jag vet inte om mina tankar kring detta handlar om att mina barn börjar bli stora.
Det är i alla fall en utav mina teorier när jag prövar olika tankegångar för mig själv.
De är inte i samma behov utav kvalitetstid med sin mamma  längre. Inte på samma sätt.
Behovet är fortfarande stort men karaktären på behovet har definitivt ändrats.
De har kvalitetstid med sina kompisar, sina flickvänner, sina kompisar på nätet och sina kompisar i olika dataspel.
När barnen var små var det annorlunda kvalitetstid man delade tillsammans och definitivt i en annan kvantitet.
Det är inte så att någon direkt kryper upp i knät och vill titta på tecknad film. Nä. Och det skulle ju vara konstigt. =)
Det är sällan som de ens tittar på film med oss tillsammans allihopa.
Detta föredrar de att göra själv eller med kompisar.
Och det är så det ska vara. Det är ok.
Det tar nog bara lite tid för en mamma att vänja sig.

Numera är egentligen den enda sanna kvalitetstiden med barnen då vi alla samlas kring kvällsmaten, som alltid och fortfarande serveras någon gång vid fem.
Visst händer det att någon av dem ska äta med någon kompis, men oftast är det här vi i denna familj verkligen sammanstrålar. Det är en djupt ingrodd tradition som känns trygg för alla. =)
Frukosten intas vid olika tider, eftersom alla har olika tider som de ska iväg till skolan.
De behöver inte längre en mamma som fixar fram mackor och pålägg till dem. De fixar numera själva.
Det är ju så det ska vara. Det är tidens gång. De börjar bli stora. Det  är normalt.

Usch jag blir alldeles förvirrad av mina tankar. har nog haft för mycket tid att fundera idag.
Eller så är jag i en liten ålderskris...=)
Börjar ifrågasätta mig själv och mitt leverne och min betydelse för min omgivning.
Inte så att jag tror att jag mister i betydelsen för mina barn, men den ändras onekligen i takt med att de blir äldre.
Även beydelsen skiftar i karaktär, inte bara behovet.
Nä, nu orkar inte mina sk geniknölar arbeta mer idag.
Måste vila.
I morron e en annan dag!
Kramizar på er!


Kommentarer
Postat av: Katinka

Mmm, tiden rinner iväg och ibland önskar jag att jag kunde stanna den lite då och då. Hinna med den där kvalitetstiden du pratar om.



Måste vara svårt när barnen blir stora och deras behov förändrar sig så. Men tänk på din nyfunna frihet samtidigt! Kvalitetstid med dig själv är mycket värd!

2009-03-10 @ 00:52:52
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Annette

Gud så skönt att läsa att en annan människa tänker ungefär lika som en själv. Har väl haft separationsångest från min dotter, fast att vi fortfarande lever under samma tak. Tiden har gått för fort helt enkelt och man det gör lite ont även om man vet att det är så det ska vara. Vore konstig annars.



Ha en underbar du!



Kram Annette

2009-03-10 @ 07:15:29
URL: http://arom.blogg.se/
Postat av: Afrodite

Ja, hörrni, det är verkligen en märklig känsla, men som sagt, fullt normalt. Svårt att hänga med i svängarna bara. =) Tror att mina känslor hänger mycket ihop med det faktum att äldsta sonen just flyttat hemifrån. En form av separationsångest, helt klart. Den där egentiden som det innebär med stora barn ÄR underbar, men samtidigt konstig...=) Man är inte van, det är en omställning...=)

Ha en underbar dag ni båda!

Kram på er!

2009-03-10 @ 08:16:29
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: Daniel

Aldrig så lätt med tex utflygna barn.

Men kvalitetstid ska man rå om. Det borde man värdesätt. En bra bok under en varm filt ger mej kvalitetstid.

2009-03-10 @ 10:43:30
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Paula

Fina tankar o säkert har vi alla dom sinom tid...

Min mamma sa faktiskt till mig en dag att

Oj, nu behöver ni inte mig mer.....(hon menade inte så men det var nog den känslan som du har som hon menade)

Min mamma har aldrig haft någon mamma... så hon trodde kanske att det var så,,,,men herregud ABSOLUT inte... jag behöver min mamma till 100% men på ett annat sätt.

Jag får mat i mig själv o kan komma ihåg att gå på toa själv( fast hon gärna påminner mig när vi ska åka bilen långt.) hahahhah

men mammor o pappor e nåt alldeles speciellt o det e nog därför vi älskar dom så....

2009-03-10 @ 16:37:57
URL: http://gullfubbick.blogg.se/
Postat av: T

Ja. Middagsbordet är den enda tiden vi har tillsammans numer. Känns konstigt ibland...

Ja. Förstår precis hur du känner dig! :)

2009-03-10 @ 20:14:42
URL: http://modestymom.blogg.se/
Postat av: Afrodite

Kramar för era reflektioner och härliga inlägg! =)

Värmer! =)

2009-03-10 @ 20:17:54
URL: http://afrodite.blogg.se/
Postat av: anne

På något vis får man släppa dem så att de sedan kan komma tillbaka. Ingen av våra tre har flyttat än, men det är klart att de får mer och mer av eget liv utan för hemmet och det känns bra. Kanske att det känns bra, för vi har fortsatt dem hemma relativt till tom ganska mycket. Separationsångesten tar jag när den dagen kommer.

2009-03-10 @ 20:32:52
URL: http://annnne.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0