Introduktion och reflektion

Idag inleddes HT-09 och därmed mitt sista år på MAH!
Detta i sig ger mig oerhört blandade känslor.
Samtidigt som det har varit oerhört jobbigt med alla studier, har det varit väldigt roligt, intressant och naturligtvis mycket, mycket utvecklande.
Därutöver lämnar jag inom ett år högskolans trygga och invanda värld, jag ska stå på egna ben och förhoppningsvis leder detta till ett intressant, tillfredsställande och efterlängtat arbete med vår framtid - ungdomarna.
Jag längtar, samtidigt som jag räds (finns det jobb osv.).

Jag begrundar just nu hur många härliga och intressanta människor jag har mött och lärt känna!
(Ja, och mindre roliga och mindre intressanta oxå, för den delen.)

En av de mest fascinerande människorna jag mött genom min högskoletid
är nog faktiskt kursledaren som jag mötte idag.
Det visade sig vara en helt underbar kvinna!
Hon ingav förtroende och inlevelse och jag fick en trygg känsla någonstans i magtrakten.

Kvinnan hade tidigare arbetat som mellanstadielärare och kommit fram till att hon ville plugga vidare, gick forskarutbildning och brann nu, i en iver som var väldigt smittande, för att få lov att kombinera pedagogiken och sin forskning, genom att undervisa vuxna på MAH i sitt hjärteämne - historia.

Något som slog mig när hon berättade (just berättade, inte briljerade, vilket jag tycker är en stor skillnad) om sina tidigare arbeten och sin nuvarande forskning var att hon gjorde det så snitsigt; med ett pedagogiskt syfte (som inte var uttalat, utan man kunde läsa det mellan raderna), för att ge oss infallsvinklar till vårt kommande forskningsarbete.
Så snyggt! 

En kunnig, engagerad, empatisk och intressant människa stod alltså framför vår lilla grupp (vi blir ca 10 st)
och lovade att hon skulle lotsa oss genom de olika kurserna och slutligen fram till målet - C-uppsatsen.
Hoppingivande och lovande!

Att, som hon, ha "kommit upp sig i samhället" (vi diskuterade klassbegrepet och hon berättade att hon kom från en typisk arbetarklass), vara forskare, ha skrivit avhandlingar, disputerat och ändå kunna hålla sig på "mikronivå" och behålla sitt genuina intresse och tillika kunna förmedla detta till "den lilla människan" och ändå stå med båda fötterna på jorden, är få förunnat.

Det är en konst att kunna hantera framgång och karriär och fortfarande behålla sina medmänskliga egenskaper, att inte bli "märkvärdig".
Hon var inte märkvärdig, hon var naturlig och genuin och vi var hennes medmänniskor.

Många är de människor jag mött såväl inom högskolans värld som i min privata sfär, som blivit just "märkvärdiga" och som tycker att de är "förmer än andra".
Hon var inte så och studentdemokrati rådde tillika på hög nivå.
Det var skönt.
Vi var jämlikar, fast ändå inte.

Jag kände att vi blev respekterade som hennes medmänniskor, hon var genuint intresserad; hon ville veta mer om oss, våra liv, vår föreställningsvärld och våra mål.

Jag kände mig trygg och jag känner mig taggad.
Min intuitiva känsla är att det här kommer att bli bra!


Kommentarer
Postat av: Znogge

Lycka till med sista läsåret! Sedan börjar allvaret och en verklighet som är ganska olik den MAH ibland förmedlar ;-)

2009-09-03 @ 06:20:59
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: prinsgus

Åh, så bra du skriver. Jag reser genast tillbaka i tiden, till början av 90-talet då jag pluggade på Växjö Universitet (som var högskola då). Känner av den där skolstartsenergin. Det är jobbigt som tusan att plugga, man är ju liksom aldrig ledig. Men samtidigt träffar man så många intressanta människor, precis som du gjort nu. Njut! Du kommer få ett kanonår med den där kvinnan!!!



Kram!

2009-09-03 @ 06:38:17
URL: http://prinsgus.wordpress.com
Postat av: Moonroose

Så skönt med en sådan härlig kursledare som ska lotsa dig och dina kamrater genom detta år, det betyder så mycket med en bra lärare, så gott att det känns så lovande och det blir ett bra läsår absolut.

Lycka till med dina studier!

Kram

2009-09-03 @ 07:56:40
URL: http://[email protected]
Postat av: Speja

Så skönt att höra. Sådana kursledare är stor inspiration, för himmel vad många det är som är prestigeladdade och tar sig själva på enormt stort allvar. För att kunna dela med sig och inspirera måste man våga vara sig själv. Tror jag, trallala...

2009-09-03 @ 11:20:30
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Bibban

Skönt att du känner dig trygg, då blir pluggandet mycket lättare..

Kram Bibban

2009-09-03 @ 19:48:01
URL: http://wwwtantbruncom.blogspot.com
Postat av: Annica

usch ja lusen e inte rolig, men det verkar som vi fick död på dom på en gång.



hoppas allt e bra me dig!

ha en fin kväll

kram

2009-09-03 @ 20:22:40
URL: http://annicaahlqvist.blogg.se/
Postat av: anne

Är det något som rubs me the wrong way, så är det folk som sätter sig på höga hästar pga akademiska examina, oftast är de heller inte i en position där de har mycket att briljera med, utan bara snäppet över sin omgivning. Det är nu så att ju mer du lär dig, desto tydligare inser du hur begränsad din kunskap är.

2009-09-03 @ 21:58:45
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: hugan

Det låter lovande och så skönt att få en sån start och introduktion!

Lycka till med sista året!

Kram på sej.

2009-09-03 @ 22:16:22
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Ulla

Den kvinnan skulle jag vilja träffa! Du måste verkligen ha blivit imponerad av henne eftersom hon fick sån stor uppskattning på din blogg. Vilken tur ni har som får henne till ledare. Ha en skön fredag!

2009-09-04 @ 06:32:44
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: caroline

Visst är det en skrämmande men samtidigt härlig känsla att veta att man inte har så långt kvar i studiernas värld, fast sen är frågan kommer jag få något jobb eller inte. Lite läskigt faktiskt.



Önskar dig lycka till med sista året, jag har ca 1 termin längre kvar innan jag blir klar.



Fin blogg för övrigt :)



Ha de jätte bra och lycka till med plugget det här året

2009-09-04 @ 07:29:18
URL: http://carrolinea.blogg.se/
Postat av: Annica

tusen tack vännen!

2009-09-04 @ 08:14:26
URL: http://annicaahlqvist.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0