"När en flicka talar skånska"

Som ni kanske förstått är jag väldigt intresserad av språksociologi och allt vad det handlar om;
dialekter (regionstillhörighet), sociolekter (samhällsklasstillhörighet), sexolekter (könstillhörighet), kronolekter (åldersgupp), språkgemenskaper och olika register som vi använder i vår interaktion med andra människor osv.osv.

Jan Einarsson har skrivit en mycket bra och lättläst bok i ämnet.
Boken heter rätt och slätt "Språksociologi".
Idag när jag började prata lite dialekter med er, insåg jag att boken stått i bokhyllan alldeles för länge, oförtjänt länge.
Dags att snart ge den lite kärlek igen känner jag.

Mitt lilla "test" av era skånskkunskaper "föll en del på läppen" och andra inte...så är det alltid.
Jag gjorde det mest som en kul grej.
Vissa av er har uttryckt en oro över att vi inte skulle förstå varandra IRL, men jag tror inte det skulle vara några problem.
Eller hur, Anna?! Du har ju träffat mig IRL. Så ofattbar skånska talar jag väl ändå inte?! =)

Dessutom har vi ju en förmåga att ackommodera, dvs att vi närmar oss varandras talgemenskap för att visa gillande i en kommunikation (denna anpassning kallas konvergent ackommodation).
Vi kan också fjärma oss från talpartnerns talgemenskap för att visa på ogillande (denna anpassning kallas divergent ackommodation).
Ja, nu skulle man ju kunna tänka sig att mitt inlägg visade på en divergent ackommodation, eftersom somliga skulle kunna påstå att jag uteslöt vissa ur talgemenskapen, men så var det självfallet inte.
Jag tyckte bara att det var en kul grej och det är ju så intressant. =)

Vi har många gånger skrattat åt varandra här hemma, då någon fått ett telefonsamtal från exempelvis något försäkringsbolag eller någon försäljare...
...personen i andra änden talar ofta rikssvenska...
...och personen här hemma blir oftast lite "tillspetsad" i sitt uttal och får plötsligt en annorlunda "talmelodi", en som närmar sig den rikssvenska.
Detta sker helt omedvetet och är ett väldigt intressant fenomen att studera.
Det brukar bli en del fniss...=)
Ett annat exempel är då jag arbetade inom sjukvården där arbetskamraterna, av någon anledning, talade ganska bred skånska.
Familjen påstod att jag, efter en arbetshelg, även talade väldigt mycket bredare skånska än vanligt.
Man blir helt enkelt påverkad och man har en förmåga till anpassning, vilket tyder på att man kan använda sig av olika språkregister.
Det är något positivt. =)

Ok...nog tjatat om språksociologi, eller vad säger ni...?! =)
Känner att jag måste stoppa mig själv...jag skulle nog kunna på och jiddra i detta hur länge som helst.
Men jag vill ju gärna behålla mina goa vänner oxå...=)

De som gissade flest rätt i "skånsktestet" är *trumvirvel*.....
(spänningen är oliiidlig!)

Carina - "The winner", med sina 5 rätt - som tror att vi kanske måste tala engelska med varandra IRL... hihi!
Grattis till dig, du kan ju mer än du tror om det "skånska språket"! =)

Camilla - som nästan tyckte att hon var "halvskåning med sina 4 rätt och som kontrade med att sätta mig på pottkanten i den norrländska, snåriga dialekten...fniss!

Ansepanse - som tycker att hennes 4 rätt inte är så bra, men konstaterar samtidigt att skånskan nog är ganska svår...=)

Susanne - som är "inbiten" norrlänning och som tycker att skånskan låter "som ett annat språk", men som ändå gissar hej-vilt och gissar sig till en tredelad - 2:a plats! =)

Boppan - påstår att hon hade 8 rätt, men ger inget prov på sina "talanger", utan kontrar med ett litet test för mig i den göteborgska dialekten...=)
(har man inte bevisat, gills det inte riktigt...sorry!)

Miss Juni - som hade läst svaren i KVP och påstod att hon hade bara 1 fel...sorry, räknas inte heller...=)
(men visst är du en genuin skåning!) hihi.

Bibban - som försökte sig på EN gissning...på att "snuda" betydde "näsduk"...sorry Bibban, rätt svar skulle varit "ansikte" =)

Znogge - som själv är skåning, var ödmjuk nog att låta bli att ge den rätta raden, vilket uppskattades.
Naturligtvis kunde du ju allihop! =)

Cim - konstaterar att det är tur att jag skriver på rikssvenska, annars tror hon sig inte ha fattat något på min sida...kanske det kanske...=)

Ulrika - håller med Cim och tillägger att det är ett konstigt språk "den där skånskan"...=)
(och jag håller med)

Sussi - konstaterar att hon vill bespara mig sina gissningar och hoppas på svaren sen...Japp, de finns i förra inlägget...=)

Och sist, men absolut inte minst...*trumvirvel*

Anne - som trodde sig ha koll på skånskan (jag vet ju att hon tillbringar lite tid här på somrarna och även att hon har skånskt påbrå) fick tydligen "anse sig som slagen"...
Dock började hon genast att briljera i något nytt hon lärt sig idag..."skärmprint på mac:en" och det var shift och det var enter, kanske ett litet @ oxå...och så en fyra...observera att det var HELT annorlunda på en PC...=/
(som om inte DET var ett annorlunda språk liksom...hihi)

Inte "det språk som jag förstår"...=)

OK, mina vänner - TACK för en givande dag!

Denna låt får runda av den här skånska dagen...=)
Den är ganska bra (även om det är tydlig dansbandsvarning på den) eller så är den bara väldigt minnesfylld och nostalgisk...=)

 

KRAM

&


GODNATT!


Kommentarer
Postat av: jess

Det är härligt med olika dialekter!

Fast det är många som säger att de inte förstår skånskan, jag tror det handlar om vilja. Visst de dialektala uttrycket får man ju ha överseende med! :)

Kram

2010-02-09 @ 23:33:04
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Anna

Hehe! Ja, du är aplätt att förstå både IRL och på telefon och efter ett par flaskor vin förstår vi varandra ÄNNU bättre... Då behöver vi knappt öppna truten... Kackelvatten är ett bra översättningsverktyg och ett måste för att snattertrutar ska hålla näbben...

(Ja, nu svamlade jag rejält, men det är ju mitt i natten, juhee...)



Kramen och natten!!

2010-02-10 @ 00:52:41
URL: http://miranna.se
Postat av: Susanne P

Ha, ha, ha...vet du vad?!

Carina, Camilla & jag är i från samma del av Sverige! Vi bor i Ångermanland, Örnsköldsvik. Camilla & jag är systrar, Carina & Camilla bor i samma sammhälle...visst är det kul!?

"Hä va nå å hänge te hjulgrana dä..."

(förstod du vad jag sa?)

2010-02-10 @ 22:45:51
URL: http://www.susannep.blogspot.com/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0