Vilken myskväll!

Ja, vilken härlig kväll vi hade med goingen A och hans goa föräldrar, E & J.
Den här lille killen (15 mån) han meckade, busade, fixade och trixade och underhöll oss i flera timmar tills han slutligen, vid 22-tiden, kastade in handduken och somnade i min och makes säng.
Föräldrarna, ja de och vi fortsatte att prata, äta och dricka ett tag till.
Tack ni tre pluttisar för en trevlig kväll! =)

Maten då ja...blev lyckad och omtyckt av de flesta.
Det är dock en förutsättning att man gillar grönpeppar, vilket det skulle visa sig att inte make gjorde...
Själv tyckte jag att det var jättegott och utlovat recept kommer här...

Fläskfilé med grönpepparsås (4 port)

500 g hel, putsad fläskfilé
8 stora potatisar
4 msk smör
1 schalottenlök
2 msk grönpeppar
4 dl vispgrädde
2 msk konjak
salt och vitpeppar
200 g sockerärter

Gör så här:

1. Potatiskaka: Koka potatisen nästan färdig, 10–15 minuter, med skalen på. Låt den svalna och skala den. Riv den grovt. Stek potatisen som en kaka i teflonpanna i lite brynt smör i ca 5 minuter utan att röra om i pannan. Vänd kakan med hjälp av ett lock eller en tallrik och stek andra sidan i ca 5 minuter.

2. Sås: Hacka löken. Fräs den och grönpepparn någon minut i lite smör i en kastrull. Sätt till grädden och låt koka ihop till cirka hälften. Krydda med salt, nymalen peppar och konjak.

3. Kött: Krydda filén, som ska vara hel, med salt och nymalen peppar. Stek den i brynt smör i 10–15 minuter, beroende på storlek. Servera filén med potatiskakan, såsen och lättkokta sockerärter.



Visst ser det gott ut!
Jag ser nu att min sås såg lite annorlunda i eftersom jag hade i soya.
Jag är inte så förtjust i när såsen är så färglös som på bilden, men det är ju en smaksak...
Det står inget om kryddning i potatiskaksreceptet, men jag kryddade med salt och vitlökspeppar under stekningen och jag snålade inte med smöret...=)
Lycka till ni som provar!

Idag är en dag i lugnets tecken.
Så ska det få lov att vara.
I morgon börjar "mannen i huset" att arbeta igen (efter 4 veckors julledighet) och den vardagliga lunken tar vid.
På tisdag börjar jag i skolan, min sista och avslutande termin på lärarutbildningen.
Terminen består i avslutande kurser i huvudämnet (svenska), verksamhetsförlagd tid (praktik) och sist, men inte minst - examensarbete.
Det kommer att bli en hektisk sluttermin!
Och, som jag sagt innan, det är med blandade känslor jag går mot slutet av utbildningen.
Skönt, befriande och spännande...men samtidigt skrämmande.
Då ska jag kunna praktisera allt som jag lärt mig, applicera teorin i praktiken...det värsta är att ibland känns det som om jag inte kommer ihåg allt vad jag har lärt mig!
När jag pratat med kursare om detta har det visat sig att de känner likadant...puh - då verkar det ju "normalt"! =)
Allt finns där...någonstans...det måste bara plockas fram, kanske dammas av lite (under sidoämnesstuderandet i 1,5 år har "svenskan" blivit lite åsidosatt och försummad såklart) och blandas upp lite med det sunda förnuft som förhoppningsvis finns. =)

Nej, nu förlorade jag mig bort i en verklighet några månader in i framtiden.
Känns som om jag behöver vara i nuet en stund.
Jo, för igår, då kallade ju dammsugen på mig...idag är det något helt annat som kallar.
Och jag kan lova att den skriker!
Den behöver verkligen min kärlek och omtanke och det riktigt ordentligt.
Det blir frekventa besök en våning ner under dagen - till tvättstugan!

Vad gör ni idag?


Kommentarer
Postat av: Znogge

Mmmm... Så gott det låter!



Kram

2010-01-17 @ 13:48:34
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Jess

Det både ser och låter gott! Får nog ta och prova det en dag!

Här är det lite slapp och träning som gäller!

Kram

2010-01-17 @ 14:00:04
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Ulla

Jag har precis lovat bort mig för en intervju till en blivande specialpedagog som oxå ska skriva sitt examensarbete. Idag är det tv och bio som gäller. På tv tittar jag på alla skidlopp som visas och bion ikväll blir det "Har du hört om Morgans"

2010-01-17 @ 14:10:31
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Gun

Det verkar jättegott det där!

Spännande att snart komma ut i arbetslivet och praktisera det du lärt dig. Det kommer säkert att gå bra.

Här blir det också en lugn dag, precis som vanligt:)

2010-01-17 @ 14:10:43
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Maten såg fantastisk ut, jag älskar grönpeppar!!

I går blev det blåmusslor till middag, riktigt gott det också!

Lycka till i tvättstugan, hoppas kärleken är besvarad! ;D

2010-01-17 @ 14:26:00
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Ia

Behöver Du praktik är det bara att komma hit!!! Jag håller just nu på att hjälpa styvdotra att ta igen en förlorad termin på gymnasiet...samtidigt som jag jobbar med min egenutbildning...så det skulel avra toppen om Du ville komma hit och köra lite historia framförallt kanske varvat med lite italienska ;)



Jo...visst är väl Fejan ett fascinerande socialt medie...Du får fram ett meddelande mycket snabbare än någonsin! "Alla" visste att de förlovat sig inom en halvtimme...behövde inte vänta tills tidningen tryckts och delats ut!!!!



Ha en fortsatt skön söndag <3

2010-01-17 @ 14:50:17
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Laila - En ödmjuk jävel

Inte bara att du är klok, du kan laga mat också. Fan så orättvist!

En termin kvar? Tjohoo! Du kommer att bli en suverän lärare! Sunt förnuft är den största gåvan av alla (?) och det har du så oroa dig inte vännen!

Puss!

2010-01-17 @ 15:22:47
URL: http://www.lailasliv.blogspot.com
Postat av: Em

Jag har faktisk precis stått och gjort en pepparsås. Gjorde den på eget bevåg, men är nog inte långt från den du gjorde. Jag hade i lite tomatpure också, det gjorde susen, men jag har ingen konjak hemma.. :D

Låter som om ni hade jättetrevligt!!

2010-01-17 @ 15:29:51
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: Miss Juni

Det där såg riktigt gott ut!!

2010-01-19 @ 20:33:04
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0