Gullivers resor...

...var det rätta svaret på frågan om varifrån de "konstiga" men, enligt Afrodite, vackra orden kom...
Brobdingnag
Balnibardi
Lagado
Maldonada
Glubbdubdrib
Luggnagg
Houyhnhnmer


Ja, ord och språk fascinerar mig väldigt mycket och de här orden är några exempel på sådana.
Jag har inte läst hela Gullivers resor, men under kursen i litteraturhistoria läste och analyserade vi delar av den.
Och varje gång någon uttalade (vilket nästan är omöjligt) exempelvis houyhnhnmerna mös jag där jag satt. =)

Det första ordet är namnet på jättelandet som Gulliver hamnar i på en av sina utfärder.
Det sista ordet är namnet på de varelser som bodde hästarnas ö, som skulle bli Gullivers sista resa.
De fem orden däremellan är platser på ön Laputa.

Ni som vill läsa mer om Gullivers resor och ordens rätta betydelse hänvisas hit...

Det fanns många intressanta gissningar på varifrån orden kunde komma.

Vissa (Anne exempelvis) kunde inte låta bli att fuskgoogla, men hade i alla fall den goda smaken att erkänna detta...

Själv skulle jag ju aldrig fuskgoogla...Moahaha! =)

Många intressanta gissningar förekom och jag tyckte det var jättekul att så många engagerade sig...=)

Nåväl...

Den som först kom på det rätta svaret är den härliga och roliga...*trumvirvel*

Jess

Den som hade de absolut mest kreativa förslagen och de roligaste gissningarna, som bjöd mig på väldigt goda skratt, är den härliga...

Boppan

Ni blir vinnarna i denna lilla "tävling"!

GRATTIS till er båda! =)

 


Kommentarer
Postat av: Boppan

Tack tack! Så roligt att få dig att dra på munnen :-)

2010-03-14 @ 21:33:11

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0