Denna gynnare...

...har varit med mig ända sedan jag flyttade hemifrån 1985 och skulle nog tänkas kunna ha gjort sitt vid det här laget...



Varje gång den fylls på tänker jag att "nu är det dags att byta ut dig".
Men nej, det händer aldrig.
Den har varit en trogen tjänare i alla dessa år och ska tydligen så förbli...

SALT:

Salt är ett mineral som huvudsaken består av natriumklorid. Mineralet är essentiellt för allt djurliv i små kvantiteter, men är skadligt för djur och växter i för stora mängder. Smaken salt är en av grundsmakerna, vilket gör salt till ett av de äldsta, mest allmänt förekommande kryddorna. Saltning är en viktig konserveringsmetod.

Salt för mänsklig konsumtion produceras på olika sätt. Oraffinerat såsom havssalt, raffinerat salt som bordssalt, och jodiserat salt är exempel på detta. Det är ett kristalliserat, vitt, ljusrosa eller ljusgrått, fast ämne som vanligtvis fås från havsvatten eller stenavlagringar. Ätbara bergssalter kan vara ljust gråa till färgen på grund av mineralinnehållet.

Klorid- och natriumjoner, de två större komponenterna i salt, behövs av alla kända levande varelser i små kvantiteter. Salt är involverat i regleringen av vatteninnehållet (vätskebalansen) i kroppen. För mycket salt kan dock öka risken för hälsoproblem, som högt blodtryck. Hälsomyndigheter har därför rekommenderat begränsningar på dietnatrium.

I vår familj använder vi aldrig extra salt, eftersom det är skadligt.
Den som lagar maten (moí) saltar och...that's it!
Och då används ovanstående trotjänare.
(som för övrigt börjar se lite sjaskig ut)
Inte ens havssalt används frekvent.
Men det är klart...vad är en kokt rödbeta utan havssalt och en klick smör??? ;)

Och varför berättar jag nu detta egentligen?
Ingen aning faktiskt...
Men...nu vet ni det! =)


Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Men en sån trotjänare kan du ju inte bara kasta ut, va? Det kommer aldrig att bli lika god mat om du gör det...

:-)



Här produceras mängder med salt. Det mesta skeppas till norden och används som vägsalt.

2011-01-07 @ 13:49:53
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Carina

Haha, jag skrattar när jag läser ditt inlägg. Jag har en liknande saltburk som har hängt med länge och som ser sjaskig ut. Men den är ju sååå bra :)

Fy rackarns vilket två timmars träningspass jag har haft med snön!! Jag kommer att ha värsta träningsvärken i morgon....

Kram och go fredagkväll!

2011-01-07 @ 14:31:46
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: hugan

Nu vet vi det!



Dock har jag aldrig klurat ut vad man ska välja i butiken med eller utan jod??? vet du?

2011-01-07 @ 15:23:28
URL: http://hugalarssonsliv.blogspot.com
Postat av: Diana

Bloggtorka? ;) Vi är så miljöomedvetna att vi köper en ny burk varje gång...

2011-01-07 @ 15:52:03
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Svorskan

De lärde strids lite numera om salt är så onyttigt ändå och lite salt SKALL vi ha. Jag är en salt-älskare, så jag lyssnar gärna på nya rön på området. Mohaha!

2011-01-07 @ 17:13:06
URL: http://svorskan.se
Postat av: Miss Juni

I denna familjen står det ALLTID minst en saltklocka på bordet - med flingsalt. Vi saltar extra på typ allt. Vi gör så många andra saker som inte är sådär jättebra, så om vi saltar lite extra på maten...tja, so what?

2011-01-08 @ 21:36:38
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0