"När en flicka talar skånska"

Bygdemålskrönika av Allan Nilsson, publicerad i Skånska Dagbladet 28 augusti 2011:

"Sommarblommor po bored åred ront"

Redan ie agusti månad kan man bodde se o känna add vi haur gåd ing ie en ny årstid. Man kan sei dei po växtliheden litta överalt o vär o ving vijsar åsse add de har bled hust. Itt anned ticken po add sommaren haur tad slut e add den haur kortads me över två tima sin misommar.
Visst kan vi få många fijna sommardau inu men dei känns ändånn add vi går imod en tid me anned vär o ving o add mied i naturen bler fårrändrad. Men nue nårr jau varken jidor ellor majtar o ta mi ud ti Lyngby slättor så titt som för så får jau fårrsöija o hitta naturen inge i Malme så gott som dei nue går. Jau haur jo ente så lant ti parken som vi kallor fårr Päreskåuen o där ei stora gresplanor o boska o trä så den naturen får ja trusta mi me nårr dei bler fårr lant imellom turorna ti Lyngby slättor.
Dei ei i dinne parken som jau haur plockad så många svinamillor som haur blommad dinne sommaren. Nue borrjar di o tau slut fårr i år, så jau får gå stora rondor i parken ingan jau får ihoppa ti en bukett. Men en dau nårr jau gick o leda ettor blommor fick jau en idé. Jau skicka bodde ettor mijn sustor o hinnes gobbe so di to litta bildor åu den som jau tror va åreds siste bukett. Så nue haur jau svinamillor po köksbored udan o behöva ränna ront ude i Päreskåuen o leda ettor dom vär o varannen dau.
En gåtur ud i Päreskåuen bler de ente vär dau åred ront om ja ente slår po stort o taur bossen ud po lanned ti Jinnarp, Lyngby slättor ellor Vismarlöv. Bildorna som står po köksbored åu svinamillorna haur bled som en helsning ifrå sommaren som jau kan tau ti mi ända ti darr kommer nya ti näste vår.

*******************************************

Japp, jag är skånetös, men såhär pratar inte jag. Det tror jag att de norrländska tjejerna, som träffade mig i somras, kan intyga.
Dock är jag mycket fascinerad av dialekter överhuvudtaget och vissa söndagar publiceras en sån här bygdemålskrönika på skånska i min söndagstidning. Jag läser den alltid med stor fascination och fnissar igenkännande. Såhär pratade nämligen vissa av mina gamla släktingar; farmor, farfar och släkten på den sidan framförallt.

Nu ska vi tävla lite...=)
Ni ser att vissa ord är fetstilta...? Dessa ord ska ni "översätta från gammalskånska till svenska"...eller hur jag nu ska uttrycka det. Men ni hajar va'?
Alltså - vad betyder exempelvis bodde, add, vär o ving, anned, tad, sin...och så vidare. Viktigt är då att förstå sammanhanget. Jag menar, "bodde" är ju preteritum av "att bo", men INTE i detta sammanhang. "Sin" är ett pronomen, men IKKE i detta sammanhang.

Ok, då kör vi!
Flest rätt vinner såklart!
Tävlingen håller på tills måndag kväll klockan 20.00 och priset, ja, det vet man aldrig vad det blir...=)
Lycka till med skånskan!

(Ja, jag vet...vissa (skåningar) har det mer förspänt än andra i den här tävlingen...)

Och vill ni så lyssna på underbar skånsk musik medan ni fnular! =)









Update 1:
Dyker in om och talar om att det är superjämnt bland de tiotal som svarat! Skynda er att bli den bästa i Skånsk-tävlingen, vetja! =)

Update 2:
Wiiiii! Vad spännande! Så spännande att jag till och med fått en ny kommentatorska! Välkommen! =)

Kommentarer
Postat av: Jess

Kul! Trodde inte vi skåningar fick vara med! Få se nu...

Vill osse påpejka att jau ente prautar så!



bored - bordet, bodde - både, add - att, gåd - gått, vär o ving vijsar- väder och vind visar, itt anned - ett annat, tad - tagit, sin - sen, inu- ännu, dei - det, ändånn -ändå, imod - emot, anned- annat, mied - mycket, jidor - orkar, majtar- mäktar med, titt - ofta fårrsöija - försöka, inge - inne, lant - långt, gresplanor - gräsmattor, trusta - trösta, lant - långt, dinne - denna, svinamillor - ?, borrjar - börjar, ingan - innan, dau nårr - dag när, leda ettor - letade efter, mijn - min, dau - dag, vär - varje, ente - inte, lanned - landet, åu - och, bled - bivit, ti mi - njuta av, ta till mig.



Det här var kul!

2011-10-02 @ 13:37:15
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Här ger jag upp redan innan jag har startat. Försöker jag så ploppar väl den LILLA spanska jag har snappat upp ut ur skallen direkt :-D



Dessutom tror jag att jag ska anmäla detta inlägg till jämo - skåningarna har ju en KLAR fördel här!

:-)

2011-10-02 @ 14:23:44
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: ♥ Carina ♥

Tack och lov att du pratade som du pratade när vi träffades :)

Ok! Jag ska försöka ge mig på lite översättning här nu då ;)

1.Både, 2.Att, 3.Gått 4. Väder och vind visar 5. Ett annat, 6. Tagit 7. Sedan 8. Ännu 9. Det 10. Ändå 11.(E)mot 12. Annat 13. Mycket 14. Orkar 15. Mäktar 16. Tätt (ofta) 17.Försöka 18. Inne 19. Långt 20. Gräsmattor 21. Trösta 22. Långt 23. Denna 24. Blommor 25. Börjar 26. Innan 27. Dag när 28. Leta efter 29. Min 30. Dag 31. Vaje 32. Inte 33. Landet 34. På 35. Blivit 36. Ta till mig



Puh! Ja du nog har skåningar en fördel i den här tävlingen ;)

Kram

2011-10-02 @ 15:02:12
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Diana

Äsch, jag klarade fram till "add" sen sket det sig... får man inget tröstpris? ;) Du var från södra skåne va? I mina norrskånska öron så pratar ni så brett. Och så säger ni bossen och vi byssen till bussen.

2011-10-02 @ 19:05:11
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: Ska jag nu starta ett företag så gäller det ju att få in stålar! Detta gäller dock bara främlingar, släkt och vänner får det gratis mot ett mål mat samt att de lovar att inte dö. ;)

2011-10-02 @ 19:11:37
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Jess

Svinamillor - maskrosor?

2011-10-02 @ 19:23:18
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Diana

Sv: haha, jag orkar inte... där var ju en jäkla massa! :)

Tsss, mig kan du inte lura... klart att du talar så brett! ;)

2011-10-02 @ 19:29:02
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Camilla

Jag ska försöka. Jag menar..jag umgicks ju med dig några dagar,så någon skånska måste jag väl ha lärt mig. Fast...nog tycker jag att vi norrlänningar skulle kunna få lite handikapp ;)

Nå väl...nu kör jag:

Bordet,både,att,in,väder och ?,om inte annat,tagit,sedan,ännu,det,ändå,emot,annat,?,?,?, tätt,försöka,igen,långt,gräsmattor,trösta,långt,denna,maskrosor,börjar,innan,?,?,min,dag,var,inte,landet,är,blivit,ta till min.

Jaja...inte alla rätt men..säga vad man vill...Men försökte gjorde jag i alla fall :=)

Kram på dig!

2011-10-02 @ 19:35:01
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: moi

Blev såå frestad att kika in när jag såg att det handlade om modersmålet. Jag klarar nog de flesta. Få se hur långt jag orkar skriva; både, att, gått, väder och vind visar, ett annat, tagit, sedan, ännu,det, ändå, mot, annat, mycket, orkar, mäktar, ofta, försöka, inne, den här, maskrosor, börjar, innan, dagar när, leta efter, min, dag, varje,inte,landet, och, blivit, ta till mig. Puh, förmodligen har jag glömt något eller fått fel ordning på dem. Och nej!!! Jag talar inte så bred skånska, men en mig närstående gör det!

2011-10-02 @ 19:45:21
Postat av: Mia systeryster

Shit, min hjärna kokar över!! Är det där verkligen svenska??

Jag passar och kollar in svaren senare;)

Kram

2011-10-02 @ 19:50:24
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Diana

Hörde att mamma ställde upp i tävlingen, bra... hon får representera min blogg (bra att veta om det ska länkas med... hint hint). ;) Just det, den "Någon" hon nämner är inte mig utan mormor. Hehe

2011-10-02 @ 20:16:56
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: haha, nej det är mormor som är från djupaste Skåne (och mamma är uppväxt i Eslöv, det får du gärna mobba henne för). ;)

Va, vill du också ha en länk?! Jäkla länkgalning! :)

2011-10-02 @ 20:33:23
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Diana

Sv: Nä nä, jag skulle aldrig få för mig att kasta sten i glashus. ;)

2011-10-02 @ 20:56:50
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Susanne P

Åh, herre jävlar!!

Hä kommer man in, helt ovetandes och se man på; nu har jag fått en Award och en helt galen utmaning påSkånska, till råga på allt...

Och du minns ju hur det gick när jag skulle försöka uttala "Skurup" utan att "tjöjes...! ;) ;)

Kram & tack för Awarden, min älskade skånska vän!

2011-10-02 @ 21:58:05
URL: http://www.susannep.blogspot.com
Postat av: Helene

Hoppas du har haft en bra helg !!

Kram Helene.

2011-10-02 @ 22:39:52
URL: http://helenesdagbok.blogg.se/
Postat av: gunsan

Ojojoj, ett djupt andetag o sen gör jag ett litet försök;))

Add = trött håglös

Vär o ving = flyg o far (säger magkänslan hihi)

Sin =uttorkad



Om inte annat så kanske du fick dig ett gott skratt;))

kramizzzz på dig tokfia;))

2011-10-02 @ 22:55:27
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Znogge

Sådan är inte min skånska heller. Avstår från att tävla. Känns nästan som fusk ;-)



Kram

2011-10-03 @ 07:44:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Monika

Här kommer mina ord :

både

att

gått

väder

vind

visar

ett

annat

tagit

sedan

nu

de

ändå

emot

annat

mycket

orkar

har tid

ofta

försöka

inne

långt

gräsplan/ gräsmattor

trösta

långt

den där

maskrosor

börjar

innan

dag

när

leta

efter

min

dag

varje

inte

landet

av

blivit

ta

till

mig



allt tror jag !kram monika

2011-10-03 @ 17:45:05
URL: http://www.monkansblogg.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Tror faktiskt jag klarade det riktigt bra, men så upptäckte jag att "tiden gått ut" attans också..

men utan tävlan kan jag ju göra ett test ändå -fast jag inte är skåning -men har släkt där.

bordet,både, att, gått, väder, vind, visar, ett, annat, tagit, sen, ännu, det ändå, emot, mycket, har lust, orkar,tätt, försöka, inne,långt, grästuvor, trösta, långt, denna,maskrosor, börjar, innan, dag, när,letade, efter,min, dag, varje,inte, landet,av, blivit,ta till mig...... Jösses fick jag med alla fniss.

2011-10-03 @ 21:48:19
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Miss Juni

Plättlätt ju! ;o)



Men jäkla skiiiit! Det är försent att tävla ser jag...

2011-10-04 @ 22:52:54
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Gun

Hahaha, jag läste bara svenska, spanska, engelska och tyska i skolan så detta hade jag aldrig klarat! ;D

2011-10-07 @ 06:53:43
URL: http://horni.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0