Julstök i mitt kök

Först var jag i mammas kök och stökade till lite på förmiddagen.
Och hela eftermiddagen har jag stökat till i mitt eget kök.
Matlagning! (INTE bakning!)
 
Den stekta sillen i ättikan är härmed klar. Den gjorde mamma och jag tillsammans. Hennes är nämligen godast. Lika bra då att låta henne ha ett finger med i spa't...;)
Och så är det ju så mysigt att laga tillsammans.
 
Hemma i mitt kök är nu Susannes goda senap klar, Janssons frestelse står i ugnen och sedan är det köttbullarnas tur och så sist - julskinkan.
 
På Spotify spelas allsköns julmusik.
I muggen tror jag bestämt att det är dags för lite glögg.
Snart är det dags att "trilla" köttbullarna.
 
Varför allt detta julstök då?
Jo, denna jul ska firas med min sida av släkten; med våra fyra Boyz och med äldsta sonens flickvän och även hennes föräldrar faktiskt, med syrran och hennes kidz och med brodern, fast utan hans familj.
Detta sker alltså hemma hos mamma och pappa.
 
Och när det är den julen då vi inte är med Mannens familj på julafton, har vi haft som tradition att träffas någon av dagarna innan jul, för ett litet julbord och lite "dopp i grytan" (fast på vårt vis).
Ibland har detta skett hemma hos sväris, men oftast sker det hemma i vårt hem.
Så även i år...
 
Svärmor undrade om det skulle bli som vanligt, trots allt...
Och det är klart att det ska bli "som vanligt"!
 
Jag har sagt de innan och jag säger det igen - i denna ytterst ONORMALA situation som familjen befinner sig i, känns det extra viktigt att faktiskt hålla på VÅRA traditioner.
Så vi i alla fall får en känsla av att NÅGOT är normalt.
 
Vara tillsammans. Mysa tillsammans. Sakna tillsammans.
Men i alla fall - mysa så gott vi kan OCH tillsammans.
 
Alltså kommer sväris med sambo hit i morron kväll.
På ett litet julbord med "dopp i grytan".
 
Och därför - julstök i mitt kök idag och i kväll...:)
 
Näpp, nu är det bestämt dags att kolla till Herr jansson!
 
Och förresten - på snöfronten intet nytt.
 
 
Ett konstant ytterst fläckvis "täcke" med 2 cm är allt vi har. :)
 
Ha en fin kväll!

Kommentarer
Postat av: turez

Så festligt du har det hemma som fixar och donar.
Och givetvis ska väl något få vara "som vanligt".
Hoppas ni får det mysigt tillsammans.
Kram

2012-12-20 @ 19:59:43
URL: http://turez.wordpress.com
Postat av: Susanne P

Jag tror ni gör klokt i att göra "som vanligt" trots denna ofattbara situation.

Men vilket snöDJUP ni har! ;)
Hoppas att senapen blir en höjdare på julbordet.
Kram Goa du!

2012-12-20 @ 20:10:47
URL: http://Www.susannep.blogspot.se
Postat av: Znogge

Hjälp, så effektiv du är! Jag blir nästan lit matt...

Tror det kan vara ganska så skönt att hålla sig till invanda och trygga traditioner. Som du säger , något som är normalt...

Kram

2012-12-20 @ 21:47:17
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Diana

Det är verkligen intressant att läsa om andras traditioner. Jag har aldrig testat dopp i grytan. Eller, hehe... det beror kanske på hur man tolkar det. ;)

2012-12-20 @ 23:34:29
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Monica

Så mycket du hunnit med! Så trevligt, på ert sätt får ni ju två julfirande!
Kram, Monica

2012-12-20 @ 23:38:28
URL: http://tjernhus.blogg.se
Postat av: Diana

Sv: Tja, med tanke på att jag skrev att jag aldrig testat det så tänkte jag på maträtten. ;)

2012-12-20 @ 23:52:58
URL: http://www.decdia.blogg.se

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0