Att "göra advent"

Jag vet inte, men är det bara jag som aldrig hört det där uttrycket att man "gör advent"?
Jag har aldrig hört det tidigare men har stött på det runt omkring i de norrländska skogarna bloggarna.
 
Ok, det var en parentes.
 
Det jag egentligen ville säga är att i torsdags, när jag hade bestämt mig för att adventspynta - vad hände då? 
Ingen lust, ingen vilja, inget intresse...Ingen inspiration. Alls!
Nä, tänkte jag, jag skiter i det då.
 
Men se, killarna och jag har bestämt att mitt i vår fullständigt onormala situation, behöver vi nog känna något som är lite normalt i alla fall. Och att sätta fram adventsstakar när det är advent och julpynt när det är jul, ja, normalare än så blir det ju inte.
 
Men jag hade alltså ingen lust.
Det var som om någon höll i mig och sa "gå inte ner i källaren och börja rota med det där".
Det kändes så tungt att ta tag i det!
 
Det fick bli en runda på bygden i stället.
Och så en tur ner till mamma och pappa, där även syster-yster befann sig.
Mysfika och småprat.
Mamma hade adventsstakarna stående på golvet, redo att inta fönsterna...
 
När jag kom hem visste jag inte riktigt vad jag kände, men plötsligt befann jag mig i källaren och lika plötsligt fanns näst äldsta sonen vid min sida. Tillsammans fick vi till slut fram och upp alla adventsstakar och stjärnor ur sins vrår i källaren.
Och snabbt gick det!
 
Tack för hjälpen V! ♥
Och tack även till yngsta sonen, som hjälpte mig med slingan på ovanvåningen! ♥
 
Och sen for jag runt i fönsterna och satte fram dem, tände dem...
Värmde på lite glögg...
Och lyckades faktiskt få fram en liten, liten känsla av mys.
 
(Ok, inte den bästa bilden, jag veeet!)
 
Så mycket tomtar blir det inte i år. Bara favoriterna. Kanske. Och inte så mycket annat pynt heller. Några lyktor, och en massa, massa ljus...men det har jag ju alltid i och för sig.
Och så till Lucia - då kommer julgranen in.
För julgran ska vi ha!
 
Nu ska vi till syrran på kalas.
Tonåringskalas.
 
Ha en trevlig fredag alla!

Kommentarer
Postat av: Ama de casa

Här har alla grejer kommit fram idag, men jag förstår att det är jobbigt för er...

Hoppas kalaset har varit skojigt!
:-)

Kram

2012-11-30 @ 18:52:10
URL: http://amacasa.wordpress.com/
Postat av: Camilla/Rufft och Sött

Hoppas ni får en fin fredagkväll!
Här lyser adventsdekorationerna med sin frånvaro..
Jag vill göra vår, jag är lite knäpp.
Stora kramar till dig!

2012-11-30 @ 19:06:43
URL: http://rufftochsott.blogspot.com
Postat av: Åse

Strongt av dig att tag i och få adventsstakarna på plats, säkert precis så mannen vill att det skulle va. Hoppas kvällen hos systra din blev riktigt mysig. Kram fina du från mig ❤

2012-11-30 @ 19:58:31
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Diana

Även om jag inte är nån jullover så gillar jag pyntet, eller delar av det... jag blir så glad över det extra ljuset som alla stakarna och lyktorna ger.
Hopp och partaja nu, är det 13 som gäller?

2012-11-30 @ 19:59:08
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Znogge

"Att göra advent" var ett helt nytt uttryck för mig! Här sätter vi fram stakarna. Punkt slut.

Ha en kul kväll hos syster din!

Kram

2012-11-30 @ 22:15:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Monica

Ytterligare ett stort steg taget! Bravo!
Här har jag putsat insidan på alla fönster idag! Puh! Varför har man så mycket saker i och framför fönstren?
Så i morgon kommer ljusstakarna fram här också!
Ha en riktigt fin adventshelg!
Kram från mig!
Monica

2012-12-01 @ 00:23:35
URL: http://tjernhus.blogg.se
Postat av: Mickis

Kan förstå att det kändes motigt...
Men det är alltid roligare & mysigare om man hjälps åt :-)

Hoppas ni hade en trevlig kväll & får en fin lördag!
Kram

2012-12-01 @ 08:27:54
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: camilla

Se där ja...du har gjort advent! ;)
Fint!
Har ni snö också?
Jag städade och gjorde advent i går. Efter det kände jag att jag var värd lite glögg :)
Och idag snöar det.Och idag ska vi se det vackra Luciatåget. Jojo...liiite julkänsla har jag nog :)
Lagom till att man gjort advent ;)
Kram!

2012-12-01 @ 09:51:30
URL: http://cammo69.blogspot.com

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0