Vemod och dikter

Idag hade jag besök av vår fina, fina präst.
Den unga fina mänskan som höll i älsklings begravning.
 
Ända sedan denna dag, har jag tänkt att jag skulle vilja ha utskriften på det vackra "griftetal" som hon höll till Niclas minne.
Men det kändes dumt på nåt sätt att fråga om det...
Men i förra veckan ringde jag.
Och hon tyckte inte alls att det var dumt, utan bara fint.
Jag undrade även om hon skulle kunna ta reda på vad en av sångerna, som kören sjöng på Allhelgonamässan, heter.
Och visst kunde hon det.
 
Den heter "Evighet" och finns tydligen på en CD som heter "I stillhetens rymd".
En CD som snart är i min ägo.
 
Texten i "Evighet" lyder:
 
"Vid livets början och livets gräns
hud mot hud i ömsinthet
I erfarenhet av tröst och värme
når oss en glimt av evighet
 
Den svåraste uppgiften livet ger
prövningen i avskedet
Tillitens helande kraft skall bära
kärlekens namn i evighet
 
När dagen går mot kväll
och natten träder in
möter du min verklighet
Som vetekornets liv
ska växa ur sin död
blir min gräns en möjlighet
 
När ångest och rädsla är allt vi vet
själens kamp i ensamhet
Han som känner när sparven faller
bjuder oss hopp om evighet".
 
Rakt in i ♥ på mig!
 
Idag klockan ett kom hon.
Vi fikade och satt och småpratade.
Hon är så fin och go'.
Vi hade ett härligt samtal om livet i allmänhet och om sorgen i synnerhet...
 
Tårar och smärta...men ändå så fint.
Minnen.
 
 
Just nu känner jag bara mig så sorgsen och vemodet har lagt sig som en mantel över mina axlar.
Jag läser lite dikter för att trösta mig...
 
 
Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och något alldeles oväntat sker
 
Världen förändrar sig varje dag
men ibland blir den aldrig densamma mer
 
 
Du är inte här
men jag kysser din kind
En kyss som jag sänder
med smekande vind
 
Öppna ett fönster
ställdet på glänt
Den vind som du känner
är kyssen jag sänt.
 
 
Så stilla det blir
När man lyssnar på träden
När fåglarna tystnar i solnedgång
 
Så stilla det blir
När man lyssnar till sitt hjärta
Och gläds åt allt det som var en gång
 
 
När dina steg har tystnat
finns ändå ekot kvar
 
När dina ögon slocknat
vi alla minnen har
 
Vi spar dem i vårt hjärta
tar fram dem då och då
 
Så kommer du alltid
att vara här ändå
 
 
Vi binder en krans

av minnen

de vackraste och

finaste vi har

Vi vet att de aldrig vissnar

Hos oss är Du alltid kvar.

I minnet Du lever

Du finns alltid kvar.

I minnet vi ser Dig

precis som du var.

Någonstans inom oss är vi

alltid tillsammans,

någonstans inom oss kan

vår kärlek aldrig fly.

 

Jag älskar dig! ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Marias Hörna - Njut av Livet ♥

Jag förstår vilken djup smärta du går igenom.
Vill också tacka dig för dina fina ord på min blogg.
Välkommen åter. Kram från Maria

2012-11-22 @ 16:44:59
URL: http://mariashrna.blogspot.se/
Postat av: Diana

Vad fint av prästen att komma över och göra dig den tjänsten! Prästen på Batmans kusins begravning var också bra, hon snackade inte så jättemycket om Gud (lite "måste" hon ju) och sa rätt ut att det sög fett att människor fick avsluta sitt liv på tok för tidigt. Och så spelade de ledmotivet på starwars (eller startreck, blandar ihop dem) på orgeln, det var lite coolt.
Kram på dig vännen!

2012-11-22 @ 17:03:35
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Åse

Så fint att prästen kom över och att ni kunde få en liten pratstund och livet och sorgen. Att prata är viktigt tror jag, ❤kram till dig

2012-11-22 @ 18:03:35
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Cina

Fina, fina du! KRAM!!!!!!

2012-11-22 @ 18:43:24
URL: http://cinaslada.blogspot.com/
Postat av: Anna Adanir

Va fina texter!
Präster finns där jämnt, skönt att du har en bra kontakt med din.
Ska se om jag hittar låten s¨ska jag lyssna på den.
Kram

2012-11-22 @ 18:59:56
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: soffie

så fint av prästen att komma till dej. så himla vackra dikter du visar jag satt här med tårarna droppandes..å vilken vacker bild,
idag är jag med ledsen min morfar dog idag :( tänker på dej och att livet inte är rättvist, massor av styrkekramar till dej

2012-11-22 @ 19:00:29
URL: http://soffie69.blogg.se
Postat av: znogge

Skönt att få träffa prästen i efterhand och trevligt att hon kom över så att ni fick talas vid. Kan vara skönt så här efteråt.

Kram och god natt så ses vi i morgon!

2012-11-22 @ 22:06:52
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Mickis

Det var fint gjort av prästen :-) & även om man inte känner sig så värst religös, så gör man det i svåra stunder...
Vad fint oxå att du kunde få griftetalet :-)

Vacker text i Evighet...

Kram ❤

2012-11-22 @ 22:10:55
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Helene

Så himla fina dikter !!
Med så mycket innebörd.
Kram Helene.

2012-11-22 @ 22:11:02
URL: http://helenesdagbok.blogg.se
Postat av: Miss Juni

Kan bara instämma. Hon var fantastisk, prästen!
Igår begravde vi Kenths far, och det blev så tydligt vilken enorm skillnad det kan vara!
Lika varm och ödmjuk som prästen var vid Niclas begravning, lika genomtråkig och opersonlig var denna kvinnan (som inte var präst eftersom det var en borgerlig begravning, men man borde väl kunna vara lite engagerad ändå?)
Dikten "Du är inte här..." har jag läst många, många gånger i mina da´r, och jag äälskar den!

Här kommer en KRAM med styrka! Att orka vidare.

2012-11-23 @ 08:34:03
Postat av: DIANA ÖSTERBERG

Heter Afrodite i andra namn, de är grymt fint =) hehe!

2012-11-23 @ 12:59:53
URL: http://dianaosterberg.blogg.se
Postat av: ☆ Annmi

Sorgset,vackert & kärleksfullt ♥..
/Kram

2012-11-23 @ 14:17:19
URL: http://frunsblogg.blogspot.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0