Ibland kommer jag inte in

Som jag skrev för ett par dagar sedan, känns det ganska ofta som om jag inte kommer in. In till de riktiga känslorna.
Jag känner mig avtrubbad. Borta.
Saker och ting sker mekaniskt. Utan tankar. Utan medvetande.  
Jag vill inte påstå att jag gör saker utan känsla, men saker sker utan medvetande. Utan att jag kan tänka. Under avtrubbning.
 
Jag är så lost, men jag kan ändå få saker att ske. Men jag gör det utan att tänka och utan att känna.
Bara för att saker och ting måste göras. Praktiska saker. Världsliga ting.
 
Hela tiden är det med min älskling för ögonen.
"Jag ska göra detta för Nilles skull. Han skulle bli glad. Han skulle bli stolt. Han hade uppskattat detta".
Jag vill att han ska vara stolt. Alltid.
Men mitt medvetande är inte med mig hela tiden. Mina känslor är inriktade på praktiska och världsliga ting. Sånt som bör göras, sånt som måste göras.
 
Ganska ofta känns det som om "det här" inte är på riktigt. Det KAN ju inte vara på riktigt, eller hur...?!
Han kommer ju hem. Nångång. Eller hur?
Han har varit borta länge. Och jag gör saker och ting under tiden. Men han kommer att se och upptäcka det jag gjort när han kommer hem...
 
Hela tiden, vartenda steg och vartenda andetag, tänker jag på min älskling. Men det MÅSTE ju vara helt omöjligt att jag aldrig ska får se honom igen. Att jag aldrig ska få berätta om saker för honom igen. Att han aldrig ska få se sina barn igen. Att de aldrig får se honom. Att jag aldrig ska få röra honom igen. Att han aldrig ska röra mig.
Det är ju bara så fel!
Det känns ju bara så omöjligt!
Det är bara så overkligt!
 
Och då kan jag bara inte komma in. In till de riktiga känslorna. In till mitt medvetande.
Jag är så avtrubbad.
Så verklighetsfrånrövad.
Så verklighetsfrånkopplad.
Så jävla lost.
 
I morse vaknade jag. Till ett fullt medvetande. Eller mer medvetande. Tror jag. Jag insåg sanningen tror jag. Jag kände att det är på riktigt. Detta är min verklighet. Vår verklighet. Utan älskling. Utan pappa. Nu. Idag. För alltid.
Och jag vill inte ha den! Verkligheten.
JAG VILL INTE!
 
Tårarna rinner, saknaden är påtaglig och äcklig. Och fast att mina tårar rinner finns den där. Den där HJÄRTSMÄRTAN.
Den som oftast kommer utan tårar och när allt bara känns overkligt.
 
Idag finns den med sådan kraft och samtidigt med tårarna och under en period av medvetande. Jag är i känslorna. Jag är i mitt medvetande. Jag känner mig inte avtrubbad utan fullt medveten. Medveten om den äckliga verklighet som är min och Boyzens.
Och jag vill inte ha den!
 
Tomheten.
Saknaden.
Sorgen.
 
Jag hatar den. Den äckliga verkligheten.
Den fyller mig till bredden med känslor. Just nu. Känslor som jag inte vill ha.
Just nu vet jag inte om det är bäst att vara avtrubbad eller medveten.
Medvetenheten gör i alla fall så mycket ondare än avtrubbningen. Tror jag. Kanske.
 
Åh, ALLT gör så ont! Så JÄVLA ont!
 
Under min "medvetandefas", då när jag vaknade i morse, funderade jag även på att hur ska jag nånsin räcka till?
Hur ska jag räcka till för mig själv?
Hur ska jag räcka till för Boyzen?
Hur ska jag räcka till för övriga familjen?
Och hur i hela friden ska jag räcka till för de som är utanför familjesfären?
Mina/våra vänner?
Och så tänkte jag på mina elever. Mina fina elever. Som jag tycker så mycket om. Som tycker så mycket om mig. Hur ska jag nånsin räcka till för alla dem? Hur ska jag nånsin kunna utöva mitt yrke? Inträda i lärarrollen? Vara tillgänglig för dem. Lära dem något. Vara sådär närvarande som jag en gång var. Fanns för dem. Ville så mycket för dem. För att allt skulle bli så bra som möjligt för dem.
Hur ska jag hitta tillbaka till det?
 
Alla dessa tankar utspelade sig och for runt i mitt huvud under en timmes tid i morse.
En timme av medvetande. En timme utan avtrubbning. En timme i känslorna. På riktigt. Så fruktansvärt jobbigt. Så fruktansvärt påfrestande. Så fruktansvärt sorgligt.
 
Det gör så ont.
Så JÄVLA ont!
 
Jag älskar och saknar dig. Så mycket, Nille! ♥ 
I will love you - Baby - ALWAYS! ♥
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Mina känslor och tårar rinner över när jag läser och jag önskar att det fanns något jag kunde göra för dig och dina grabbar. För deras skulle kommer du att klara det här och du kommer att räcka till.

Kram ♥

2012-09-26 @ 08:50:46
URL: http://www.maria-jagochdemina.blogspot.com
Postat av: Diana

Det kommer vännen! Men du behöver detta för att gå vidare, eller kanske snarare fortsätta vidare. Låt det ta den tiden det tar, det kan inte stressas fram.
Kram

2012-09-26 @ 09:15:12
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Monica

Den där avtrubbningen är naturens sätt att skydda dig. Den släpper bara fram verkligheten i korta stunder, så att du ska kunna klara det. Precis som den gjorde i morse. Så var tacksam för avtrubbningen, Dom medvetna stunderna kommer att bli längre så småningom.
Men det är så bra att du skriver!
Familj, vänner och elever; du får kraft när det behövs.
Du är så duktig!
Stor kram, Monica

2012-09-26 @ 09:23:27
URL: http://tjernhus.blogg.se
Postat av: Åse

Du kommer att räcka till både för dig, era grabbar och dina nära och kära det kommer att ta tid, det får ta tid det gör ont och det får göra ont, det gör så ont i mig när jag läser här om din sorg, saknad och man undrar varför, varför kan livet vara så orättvist ! En stor kram till dig !

2012-09-26 @ 09:39:03
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: mickis

Det är kroppens försvar att göra dig "avtrubbad". Man klarar bara av att ta in små doser av sanningen per gång..Men du kommer klara mer & mer... Det kommer & är såklart jättejobbigt, jättesorgligt & jätte ensamt...

Du kommer att klara ditt jobb frampå, men inte som förr utan som den nya Afrodite som gått igenom en livskris & du kommer göra det bra...

Men stressa inte ett steg i taget :-)

*stor kram*

2012-09-26 @ 09:48:00
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: Znogge

Försök att vända på det. Du ska inte räcka till för släkten och vännerna. Inte just nu utan de ska finnas där för dig. För dig och pojkarna.

När det gäller eleverna så kommer du en dag att orka med dem. Inse att att du fortfarande är den duktiga lärare som du alltid varit och kunna vara ett stöd för dem.

Jag tror det är bra att du kopplar på "autopiloten" lite då och då. Kanske är det en försvarsmekanism som gör att du gradvis tar in det som har hänt samtidigt som vardagens rutiner kommer igång igen. Själen får läka. Lite lite...

Många kramar

2012-09-26 @ 09:52:22
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Hörni!

Att du blir avtrubbad ibland är kanske ett sätt att skydda dig, och stunderna av fullständigt medvetande kanske ett sätt att bearbeta?
Det verkar outgrundligt jobbigt och hemskt, det du går igenom. Blir så berörd av dina texter. Du beskriver dina känslor väldigt bra. Kram

2012-09-26 @ 10:01:23
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: ♥ Carina ♥

"När dagen är tung och livet känns kallt
är det svårt att se en mening med allt.

Så ensamt det är att bära en sorg
men bördan kan lätta med andras försorg.

För tankar kan värma, ett ord göra gott
en blick kan berätta att någon förstått...

Så känn att du har ett stöd här i mig
för det ska du veta - jag tänker på dig"!

Jag har en mapp med Siv Anderssons fina dikter, och det här är en av dom.
Kram vännen ♥

2012-09-26 @ 10:15:00
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: livet

jag upplever dig som oerhört stark och ditt sätt att beskriva dina/era känslor är fantastiskt

2012-09-26 @ 10:23:29
URL: http://www.livetarinterattvist.blogspot.se/
Postat av: Anna Adanir

Mina tankar går även till min pappa som hastigt gick bort för över ett år sedan, tårarna rinner för jag tror fortfarande att han ska komma hem från sin husbilssemester :(
Jag förstår dig, vilken tomhet och väntan!
Så fint skrivet!
Massor me kramar till dig!

2012-09-26 @ 10:35:55
URL: http://annaadanirsvardag.blogspot.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Sv: Vassego! Det kan komma fler nån annan dag ;) Dom är så fina dom där dikterna hon har.
*kramar om*

2012-09-26 @ 10:47:47
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Mita

Tittar in och lämnar en stooor kram♥. Så mycket fina kommentarer du får,och alla har rätt i det dom skriver..♥♥♥

2012-09-26 @ 12:17:56
URL: http://mitasguldkorn.blogspot.com
Postat av: syren

Du beskriver dina känslor mycket bra! Ger dig en kram<3

2012-09-26 @ 14:23:34
URL: http://syren-syren.blogspot.com
Postat av: Sus

En liten Liten milimeter av din beskrivning har jag upplevt nu i samband med min kära väns död....
En liten milimeter...

Kraaaaaaam

2012-09-26 @ 18:16:47
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Miss Juni

Jag tycker inte att du ska behöva känna oro över att räcka till. Du räcker till, jag lovar. Bara genom att vara du.

Kram!

2012-09-26 @ 20:46:03
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: Herr Nilssons Fru

Vi människor är så små, så oförstående, så sårbara MEN vi har också en stor styrka o den styrkan kommer att ta dig igenom allt. Lider med dig, önskar så jag kunde svinga mitt trollspö och göra allt bra. Tänker på dig♥ Skrik o hoppa, gråt, skriv av dig - men vad du än gör, glöm aldrig att du är värdefull, att du är du, det finns bara en av dig. En dag ska du le igen. En dag ska du gå vidare. Aldrig glömma, men gå framåt med honom i ditt hjärta.
Kramiz

2012-09-27 @ 06:31:55
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: Camilla

Som sagt...du behöver inte vara orolig att du räcker till. Det gör du genom att bara vara den du är!

2012-09-27 @ 06:54:09
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Susanne P

...älskade vän....
♥ Kram ♥

2012-09-27 @ 19:43:18
URL: http://www.susannep.blogspot.se
Postat av: Sus

Jag kan ju inte förstå! men jag kan ana - så totalt i trans som jag var de dagar gode vännen närmade sig döden och sedan lämnade livet.
Ett gräsligt vacuum...

Kraaaam <3

2012-09-27 @ 22:10:22
URL: http://blomtoken.blogg.se
Postat av: Lena/Aforia

Hej gumz,
Tänk, jag visste precis vad jag skulle skriva till dig alldeles nyss men sen när jag väl sätter fingrarna till tangentbordet så har det vips försvunnit. För det är ju så att ord kan inte läka, ord kan inte stoppa sorgen, ord kan inte heala den sorg du nu går igenom. Men ord kan visa att vi bryr oss om dig och att vi finns härute för dig. Glöm aldrig att du inte är ensam utan vi finns härute både nära och kära samt vi här ute i cybern.
Pöss på pannan!

2012-09-29 @ 12:37:45
URL: http://aforia.blogspot.com

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0