Att "fnula"

Hahaha...var bara tvungen att göra ett litet inlägg om det här lilla ordet - fnula.
Som tydligen inte är något "riktigt" ord (nähä, men fasen så användbart).
Som tydligen har lite olika betydelser (och därav behovet av ett litet förtydligande).
Jag vet att "fnula" har diskuterats tidigare här på bloggen.
Någon undrade vad det betydde. 
För mig betyder det ungefär fundera, grunna, reflektera, grubbla, planera, filosofera...=)
För skojs skull googlade jag ordet och uppfattningarna går verkligen isär. 
Många tycker att  ordet har en negativ laddning och att detta skulle ha att göra med att ord som börjar på bokstäverna fn- ofta har det.
*funderar och funderar*
Nä! Kan inte komma på ett enda! =)
Detta skulle även gälla för ord som började på fj-...?
*tomt i skallen*
Kan bara komma på fjärt...=)
Och fjäril...men det är väl inte negativa ord...?!

Många hade samma uppfattning som jag, att "fnula" ungefär betyder fundera.
Andra använde det i betydelsen typ "mecka/meka i garaget", fixa, pyssla.
Men för mig blir det fel.
Då passar ordet "pula" bättre. =)
Något man gör praktiskt, något kreativt, med händerna.
Att fnula är för mig något som hör det psykologiska planet till, något man använder hjärnan till och att pula är således något mer fysiologiskt, där man använder händerna eller annan fysisk verksamhet.

Jag läste någonstans att definitionen på "fnula" var "idka samlag"...men då blir det ju helt fel, så som jag tänker. Då skulle det ju bli pula plötsligt.

Update: Hahaha...läste precis att "pula" är norska och betyder typ "ha sex", fast med ett grövre ord.
Lite kul, med tanke på att jag ibland säger att jag "pular runt lite hemmavid"...*fniss*

Äh, jag lägger ner.
Tänkte bara ni skulle veta i vilket avseende jag använder "fnula".
Så att vi inte missförstår varandra....=)
Gött mos!


Kommentarer
Postat av: Lotta

För mig betyder Fnula det där med att fixa.

Norsk som jag är använder jag ordet Pula väldigt sparsamt...

=D

Kramen

2009-11-05 @ 18:45:14
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: Modesty

Haha! Tok där! Jag använder nog fnula som fundera men också om jag håller på med nåt småpillrigt som inte riktigt vill sig, då fnular jag med typ mina halsband.



Ha en mysig kväll!

2009-11-05 @ 19:10:02
URL: http://modestymom.blogg.se/
Postat av: Mia systeryster

Hahaha!Jag har en massa norska släktingar, och de håller på att garva ihjäl sig när jag ofta säger att jag bara går runt och pular (på tomten, eller i hemmet)

Fnula betyder för mig samma sak, ja att pula, fast på svenska =D Kram

2009-11-05 @ 19:35:52
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: cilla

språk är roligt, det kan bli lite skoj ibland. tack goa du för att du försökte rösta, jag är nog lite barnslig men det hade varit kul att vinna ibland. kramisar

2009-11-05 @ 19:54:31
URL: http://wiccankraft.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

... herregud, som skånsk norrlänning har jag varit missförstådd i 30 år ;-D ... Jag envisas fortfarande med att säga "o" när nått är "inte" ... Ostädat, Oätit, Oduschat och knappen Oi (oknäppt)... Förbaskat kul att du tittade förbi och jag tror att jag Omedelbums lägger dig bland mina favoriter ... I vilken liten håla bor du? Kramar ♥

2009-11-05 @ 20:05:43
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Egoinas mamma

Att pula i trädgården gör vi inte i Norge om det inte är insynsskyddad.. ;D

Sv: Hahaha! Din kommentar fick mig att skratta för jag kunde föreställa mig precis hur du kände det. Typ "Va? Hur KAN de skriva så!". Men jag har så gulliga besökare och sen så bjöd jag ju själv upp till dans så det blev enbart jätteroligt.

2009-11-05 @ 20:07:45
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Stattinskan

SVAR: Flyinge 15 år (men inte med den ultimata hingsten) därefter Veberödshelvetet (värsta orten jag bott på), Lund, Lomma och nu i stora staden! Kramar

2009-11-05 @ 20:31:28
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Stattinskan

SVAR: men gud .. jag glömde det viktigaste. När jag flyttade ner från norrland för att jobba flyttade jag till Ystad och jobbade på Ystad Allehanda i fem år!

2009-11-05 @ 20:33:13
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Lena

Go kväll gumzan,

Fnula gör jag när jag funderar väldigt "hårt" på något eller försöker fixa till något väldigt besvärligt. hehe Pula gör jag endast i trädgården inför alla grannar. Moahahahaha

Ha en skön fredagsmorgon!

Kramis

2009-11-05 @ 22:45:18
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag kan ett fn-ord, men det är inte heller negativt... FNissa...

Men det kanske är människor som är negativt inställda överlag som uppfattar FNula som negativt och positiva människor uppfattar det som just positivt... Alltså inte fel på orden utan på personligheten... Som att peka fingret åt ett ord, istället för att inse att allt startar med en själv... Haha!! Insåg just och sinnesrobönens budskap gäller även detta ämne... Hehe!!

Natti natti och fnuuuuuleri fnuuuulera fnuuuuleralla och FNiss på dej, din FJantmajja!!

2009-11-05 @ 22:58:51
Postat av: Lena

Puss på dig gumzan!

Ja jag har lite bloggtorka just nu och så är det full rulle på jobbfronten. Försäljningen har inte börjat ännu eftersom jag inte har kollat in lägenheten ännu. Förhoppningsvis får jag se den nästa vecka.

Kramis

2009-11-05 @ 23:21:28
URL: http://aforia.blogspot.com

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0