Down, stress, pep-talk, strategier och om att äta sig lycklig

Ja, ni som känner mig IRL vet ju att det är mycket nu.
Jag är stressad.
För skolan, för julen, för livet, för...ja, i stort sett allt.
Känslorna rusar i min kropp.
Jag har svårt att sortera.

Jag är "skoltrött" oxå.
Trött på att producera för MAH:s räkning.
Trött på att passera det ena målsnöret efter det andra...för att snart finna ett nytt...
Vill bli färdig...nu...helst igår.
BLÄ!

Ni vet att jag, inför tentor och liknande, brukar lusa ner bloggen med min tentaångest.
Det som hänt nu är att den är så stor, att jag knappt kan sätta ord på den.
Och orkar inte prata om den här.
Men den finns där.
Istället försöker jag hålla min vanligt glada profil (hoppas jag...?).

Oftast hjälper det att få ösa ur sig sin skit, sin ångest, och det gör jag - IRL.
Jag har, som tur är, mina bollplank som ibland får stå ut med mycket.
Jag är glad för att de finns och att de står ut med mig.
TACK! (ni vet vem ni är) =)

De gånger jag ändock öser ur mig skit här på bloggen, är ni många som peppar och hejar, vilket jag oxå är oerhört glad och tacksam för. =)

Men när ångesten blir så stor och "på riktigt", som den för mig är just nu, behöver man riktigt närstående och ja, för all del, ibland även proffessionell hjälp.
Nu vill jag inte på något sätt förringa ert pepp och era hejarrop, inte alls, det är guld värt även det...men, ja jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Ni är alla riktiga pärlor och det vet ni!
TACK för att NI finns! =)

När man befinner sig i det "tillstånd" jag gör just nu kan man ha olika strategier för att kunna hantera detta.
Ett av mina (och nu går jag över till den lite mer lättsamma sinnesstämningen...hihi) är att tröstäta.
Vilket naturligtvis föregås av "tröstmatlagning".
Ingen mat utan lagning liksom...=)

Jag försöker helt enkelt och sonika att äta mig lycklig.
På samma sätt som man kan försöka att supa någon snygg...*fniss*
Av denna anledning har jag nu (igen) planerat trerättsmeny här hemma för kvällen.
Måste ju göra något för att hålla stressen borta (vissa bakar ju...*fniss*) och för att känna sig tillfreds.

Dagens meny á la restaurang Rödhaken:

Idag blir det ruccolasallad med kokta rödbetor, fetaost och balsamicovinäger.



Varmrätten kommer att bestå av en potatisragu (recept från Halv åtta hos mig på recept.nu) med potatis, kantareller, äpple, grädde och kryddor.
Till detta helstekt fläskfilé (tjejen i programmet använde lammytterfilé) och "inlagd rödlök".



Desserten idag kommer att bli limemarinerade jordgubbar med vit chokladmousse.



MMMM...är allt jag kan säga!
Det var så gott alltihop och något jag verkligen kan rekommendera!
Och ja...jag blev lycklig...för min skull och för min omgivnings skull.
Jag fick ju äta! ;)
Och laga.

Nu kollar jag på Möllers cirkus.
Har kollat på IDOL..och många tårar har falliit kan jag säga.
Känslofyllda framträdanden överlag.
De som sitter osäkert ikväll, enligt mig, är Reza och Tove.
Vi får väl se.
Mina favvisar är Calle! och Mariette!

Ha en fortsatt trevlig kväll!

(i morron jobbar jag 7.45-13 och kommer därför att vara ganska tystlåten på förmiddagen)

KRAM
från


Kommentarer
Postat av: Anna

Tjingeling!

Jag såg ett av dr Phil's program igår om en tjej med ett så vaaaansinnigt kontrollbehov att det inte var nådigt, men när jag läser det du skriver, så känner jag på något sätt igen det från programmet (och från mej själv också...)

Alltså, nu lagade hon inte mat och åt hela tiden, något som JAG i och för sej gjort och jag såg till att alla andra åt OCKSÅ...

Det jag menar är att det inte handlar om att trösta sej, eller jo, det gör det väl, fast i grund och botten är det ett sätt att inte tappa kontrollen i en kaotisk situation och behålla lugnet och känslan av att vara tillfreds...

Svamlar jag nu?? Hihi!!

Tja, inget nytt under solen då, med andra ord, men vi får ta och svamla via luren när du har en minut över... Typ när din delikata middag är färdiglagad och uppäten... Fasen!! Du hade GÄRNA fått kontrollera mitt näringsintag!!

Stor fet kram på dej!!

2009-11-20 @ 22:18:07
URL: http://miranna.se
Postat av: Anna

...och jag bölade OCKSÅ till idolerna... :)

2009-11-20 @ 22:19:09
URL: http://miranna.se
Postat av: Znogge

Vi har alla olika sätt att hantera stress och pressade situationer. Att äta och gärna onyttigt är inget konstigt alls. En snabb blodsockerkick av något sött ger ju energi, precis vad kroppen behöver!



Hos mig är det bakning som blivit en terapi. Få göra något praktiskt i motsats till allt i skolan...



Kramar!

2009-11-21 @ 10:55:28
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lotta

Den maten kan ju göra vem som helst lycklig.

Vet inte vad jag ska skriva för att kunna peppa dig.

Jag kan till viss del förstå hur du känner.

JAg är expert på att deppa ihop när jag känner att jag mist kontrollen.

Vill iaf skicka massor av kramar!

2009-11-21 @ 11:04:45
URL: http://steinsdotter.blogg.se/
Postat av: ansepanse

det är inte roligt att känna sig som du gör, jag har själv varit där och återkommer dit då och då,



mina favoriter i allra första hand är Mariette och Tove, jag älskar båda två

kramar

2009-11-21 @ 11:10:58
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Carina

Tenta ångesten känns igen! Jag gjorde en tenta i går och det kändes inte speciellt bra, men vi får se. I värsta fall blir det omtenta...

Det finns det som är värre (försöker jag tänka)

Kram på dig

2009-11-21 @ 11:26:14
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: cilla

du mår snart bättre, hösten är berömd för att knäcka människor. julen och ledighet kommer att få dig att må bra igen. maten ser underbart god ut, en dag knackar jag på din dörr vid middagstid och förväntar mig en sådan middag, fniss.kramisar

2009-11-21 @ 18:08:49
URL: http://wiccankraft.blogg.se/
Postat av: Ulla

Jag är sådan som bakar när jag inte mår så psykiskt bra.

2009-11-21 @ 20:47:06
URL: http://ulla67.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0