Afrodite's moment

Igår kväll satt vi och kollade på TV.
Ett tu tre, så får jag ett infall.
Plötsligt står det klart för mig vad jag ska göra!
Jag ska baka!?
(och ni som känner mig vet att detta inte är något jag egentligen gör frivilligt)
(jag varken tycker att det är roligt eller är särskilt bra på det)
Fråga mig inte varför, men så blev det!
Med inspiration från ett par olika recept och eget huvud blev det en persikopaj.
Och den blev god!
Familjen uttryckte sig i termer av att "det var den godaste paj de ätit"!
Jojo!
Man tackar!
Jag tyckte själv att den var god! =)

Persikopaj á la Afrodite
Jag gjorde en liten sats pajdeg som en botten.
(1 dl socker, 2 dl mjöl, 1 tsk bakpulver, 1 dl flytande margarin eller motsvarande i fast form)

Marinerade inlagda persikor i limesaft.
(1 stor buk persikor och 1 lime)
La dessa i pajskalet.
Vispade ihop 2 äggulor, 2 dl creme fraiche, 2 msk socker och 1 tsk vaniljsocker.
Hällde detta över de marinerade persikoskivorna.

Smulpaj över detta.
(1½ dl socker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 125 g smör, 1 dl havregryn, 3 msk sirap)
In i ugnen i 200 grader ca 20-30 minuter.
Under tiden gjorde jag vaniljsås.
Vips!
Så var söndagsfikat fixat!
GOTT! =)
Rekommenderas varmt!

Idag bär det iväg till Malmoe.
Min handledare och jag har nämligen inte fått till något möte än.
Hon har varit upptagen och jag har varit upptagen.
Idag passade extra bra.
Detta för att klassen (som hade ett bokprojekt medan jag gjorde min praktik) skulle få författarbesök idag.
Jag ska alltså få träffa författarinnan till boken "En liten chock" - Johanna Lindbäck.
Ska bli spännande! =)
Sen skriver vi handledarintyget, som jag sedan bär iväg med till MAH och mentorn.
Detta ska han sedan plussa ihop med sitt intryck han fick den (enda) gången han var och besökte mig under praktiken och den målreflektion (vft-hemtentan) som jag gjorde efter avslutad praktik (som han i ett mail uttryckte "var alldeles utmärkt", vad som nu menas med det).
Vill nu bara kunna bocka av, lägga saker till handlingarna, känna att i alla fall något är avklarat.
Möjligtvis kommer den andra hemtentan med posten idag.
I alla fall skulle kursledaren skicka dem i förra veckan.
Oxå en grej jag fnular på - hur gick hemtentan?!
Vill kunna lägga även den bakom mig.
"Bara" få lov att ägna mig åt X-arbetet nu!

Hoppas att ni får en fin måndag!
KRAM

Kommentarer
Postat av: Helen

Mums vad gott det ser ut. Vattnas i munnen på mig. Tänk att man blir så paj sugen när våren kommer.

Ha en bra dag.

Kram

2010-04-19 @ 09:54:37
URL: http://famstenstroms.blogg.se/
Postat av: Camilla

Låter som en fullspäckad dag.

Men vad roligt att få träffa författarinnan :)

Hoppas att du förstår vad dom säger....jag menar Malmö...dom pratar väl så bred skånska där....eller pratar du så också?

Ha en bra dag och kram på dig!

2010-04-19 @ 12:27:58
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: N

Alldeles underbart GOTT!!

2010-04-19 @ 13:18:53
Postat av: Happy

Men GAAAAH, så gott det där såg ut dreglar. Har inte ätit eller druckit något smarrigt på en hel vecka. Men ojojojojojojojoj så gott det såg ut....

2010-04-19 @ 14:43:25
URL: http://happyontheway.blogspot.com
Postat av: Carina

Nu har jag snott ditt recept för framtida bruk. Det är så bra att göra något som någon annan gjort före och som var bra. Så man inte bakar i onödan, menar jag :)

Hoppas allt gick bra för dig idag!

Kram vännen!

2010-04-19 @ 17:47:41
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Jess

Hoppas du får reda på resultaten snart!

Pajen såg riktigt god ut!

kram

2010-04-19 @ 18:24:40
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: anne

Den där pajen låter rent suverän!!! Du kan omöjligen vara helt oduglig om du improviserar en sådan där skapelse rätt vad där är!



Hoppas alla lösa trådar kan knytas samman nu så du kan xjobba klart. När har du deadline på den?

2010-04-19 @ 19:33:19
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Ulrika Fabulousforty

Gud vad det såg gott ut! Tänk om man kunde få såna infall någon gång...;D Skööönt för dig att snart vara på upploppet, du har verkligen varit ambitiös och slitit på! Kram!

2010-04-19 @ 19:44:37
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Znogge

Mmmm... så gott det lät! Helt kalorifri också ;-)



Kram

2010-04-19 @ 20:07:39
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: TJOLAHOPP SOFFIEPROPP

mumsig paj du bakade,hoppas du snart får reda på resultatet,

kram

2010-04-19 @ 20:10:14
URL: http://soffie69.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0