Jasså, nu funkar blogg.se igen...?

Det funkade nämligen inte igår kväll.
Var det bara jag som hade problem?
Och är det bara min förstasida som fortfarande ser konstig ut?
_____________________________________

Jag hade haft lite funderingar på olika lektioner jag skulle kunna ha ute på min vft.
Bland annat skulle jag vilja ha ett litet läsprojekt med ungdomarna.
Jag hade sökt på nätet och hittat en bok som jag tyckte verkade intressant och som dessutom även fanns som film.
Jag gillar tanken på böcker som blivit filmatiserade och att använda dessa i skolan.
På så sätt får ungdomarna möta olika texttyper (vilket de ju redan gör på sin fritid i filmer, tv-spel, data-spel osv. men det blir en annan sak då man jobbar med det i skolan), vilket kan resultera i givande diskussioner och reflektioner.

"På min tid" och tyvärr även fortfarande används film i stor utsträckning "bara" som belöning, utan att den bearbetas efteråt.
Det tycker jag är synd.

Jag hittade en bok som jag tyckte verkade underbar - "Pojken i randig pyjamas".
(som har en anknytning till både min B- och C-uppsats, eftersom dess handling rör sig kring förintelsen och koncentrationsläger, bland annat)
Jag hade mina betänkligheter, eftersom bokens (och filmens) huvudperson är en 8-årig pojke.
Kanske skulle ungdomarna på gymnasiet hänga upp sig på det...?!
Hur som helst och nu kommer det märkliga...
...På min handledares skrivbord låg filmen "pojken i randig pyjamas", de hade alltså redan jobbat med den i skolan.
Det var ju synd, men samtidigt blev det en bekräftelse för mig, att jag inte tänkt helt fel i alla fall!

Mina boys och jag såg filmen igår kväll.
En underbar (fruktansvärd) liten historia som helt klart är sevärd!

En av klasserna på min partnerskola ska börja ett nytt läsprojekt efter sportlovet.
(det där med läsprojekt var tydligen inte så dumt tänkt överhuvudtaget...)
Det första hade blivit så lyckat, att de ville göra ett nytt.
Denna gång läses Johanna Lindbäcks debutroman "En liten chock".

Jag berättade för min handledare att jag skulle vilja utmana mig själv lite i det här projektet.
Grammatik är ett omdebatterat ämne i skolan.
Grammatikens varande eller ikke varande...
Själv gillar jag grammatik och tycker att det är bra att känna till (även om man kan både läsa och skriva utan att veta termer) språkets uppbyggnad.

På MAH fick vi grammatiken "serverad" på samma sätt som jag fick både i grundskolan och på gymnasiet.
En formaliserad språkinlärning där språklig delfärdighet blev en teknikträning, helt isolerad från innehåll och från kommunikation.
Syftet var att öva upp en teknisk färdighet för sig, utan sammanhang.
Jag tror att ni är många som vet med er att grammatikens inlärning skedde på just detta sätt.
Som en slags "drillövning", ett rabblande av "kunskap", ramsor som skulle upprepas...helt utan sammanhang och utan att man egentligen förstod (eller det tog lite tid att knäcka koden i alla fall).

På MAH, när jag läste grammatik (på en väldigt mycket djupare nivå än vad som överhuvudtaget lämpar sig på gymnasiet), sa mina föreläsare, (som alltså höll sig strikt till den fomaliserade undervisningen), att:
"Såhär kan naturligtvis inte ni lära ut grammatik till era elever"!
Nä, det förstår jag med!
Men hur ska jag göra då?
Lär mig det istället!
Ge mig verktygen för att kunna hantera och funktionalisera grammatiken i skolvärlden!

I alla fall...jag vill utmana mig själv genom att hålla i en grammatiklektion, utifrån den bok som de läser, i ett försök att sätta grammatiken i ett sammanhang.
De mest lärorika lektionerna jag hållit ute på min praktik genom åren, är de som inte blev riktigt som jag tänkt, de som blev lite misslyckade.
Man lär sig ju så mycket av att "misslyckas" och vi lär ju genom våra misstag!

Shit vilket babbel!
Sorry!
Var inte meningen att tråka ut er...
Insåg även att jag lät "superredig" och som om jag precis vet hur allting ska vara...
...vilket jag ju naturligtvis inte gör...jag bara testar mina tankar.
Ännu ett exempel på "Afrodites fnulerier" alltså...=)

Nu ska jag hoppa i duschen för att sen åka till Malmoe.
Idag ska jag följa med handledaren på hennes utvärdering av sitt förra läsprojekt.
Hon ska föreläsa om det för andra svensklärare från andra skolor.
Ser det som ett utmärkt tillfälle för lärande!
____________________________________

Ps. Den här låten snurrar just nu på yngste sonens Spotify-lista (han är hemma från skolan eftersom han är sjuk). Låten gav mig en sån nostalgikick och jag bara var tvungen att dela med mig.
För typ åtta år sedan, då äldste sonen var 14 år (de andra 12, 10 och 7) spelades denna flitigt på deras cd-spelare.
Och den är lika bra än...och i den ryms en massa minnen.
Lyssna och njut!
Själv blinkar jag bort en liten nostalgitår och minns en svunnen tid...Ds.

Ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: attis

Hallojs. Det var samma problem här. Det har vart mycket strul ett tag nu tycker jag. Önskar dej en bra dag.

kramen

2010-02-16 @ 11:11:09
URL: http://attisblogg.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad du är duktig vännen!! Själv ska jag ju plugga hemma i veckan inför den stundande juridik tentan på fredag. Men utevistelse i det otroligt vackra vädret lockar mer av nån underlig anledning :)

Ha en bra dag i Skåne stad.

Kram

2010-02-16 @ 11:23:52
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Gun

Jag har haft samma problem, men nu har det funkat felfritt igen.

Vad intressant det verkar allt det du berättar om i din utbildning.



Sv: Det är ALLTID legalt att äta semlor! Hoppas jag. Det är det väl...? ;D

2010-02-16 @ 12:33:20
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Malin

Du var inte ensam, jag hade problem jag med igår kväll.. typiskt när jag hade så mycket jag tänkt skriva. Nu försvann det ur huvudet under natten... Nåja, kanhända kommer det tillbaka så småningom!! Tycker det förslaget är bra, låta dom läsa boken och sedan se filmen! Det kan skilja hur mycket som helst och kan bli bra diskussioner!! Tidsoptimist, det är jag det, ända ut i fingerspetsarna! Kramiz m

2010-02-16 @ 13:44:11
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Annica

jo jag hade oxå problem, även i morse. grrr



och du pluggar och pluggar du vännen, du e duktig!

kram

2010-02-16 @ 13:53:18
URL: http://trollmorsbusungar.blogg.se/
Postat av: Carina

Sv; hmmm....ja du...det har jag glömt!! Skoja bara!! Inköpare var det visst =)

Kram

2010-02-16 @ 14:53:24
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Ulrika

Många av mina unga arbetskamrater blir förvånade när de får höra att en bra film de sett faktiskt finns som bok också..;D Just Pojken i randig pyjamas visar dom i skolan här också! själv har jag inte vågat se den.. Du verkar taggad på ditt skolarbete - heja dej! Du är jätteduktig!! Kram!!

2010-02-16 @ 17:23:22
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: Jess

Jobbar själv väldigt mycket med skönlitteratur! Går att göra så mycket! Lycka till med grammatiken!

Kram

2010-02-16 @ 17:55:35
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Znogge

Vilken flit och vilken iver! Själv tar jag dagen med ro. Har precis jobbat med kvalitetsredovisning vilket är precis så tråkigt som det låter!

2010-02-16 @ 18:31:08
URL: http://znogge.wordpress.com/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0