Marknad, "saftanalle" och grillade pilgrimsmusslor!



Ja, då har vi varit på vår lilla Söderslättsrunda.
Gislövs marknad.
Inte den största, kanske den minsta, men definitivt inte den sämsta!
Är faktiskt lite imponerad. =)

Mycket folk var där...







Men plats även för oss...=)
Om jag köpte något?
Nej, X i taket, jag gjorde faktiskt inte det.
Gick bara runt och kollade och njöt.
Fint väder blev det ju oxå idag, ser ni. =)

Vi hade tänkt en massa mer egentligen; ta en runda i Smygehuk, en i Trelleborg och sen avsluta med en glass i mina gamla hemtrakter (grannhålan i alla fall), Abbekås.
Vad vi inte tänkte på var tiden.
Som går så snabbt då man har roligt...

Det blev bara marknaden och sen avslutade vi med City Gross i Trelleborg.
Och det besöket hade ett alldeles särskilt syfte.
Något vi har velat prova att äta länge, men som inte går att få tag i hemmavid.
Pilgrimsmusslor!


(som här snabbtinas)
(säkert har alla ni ätit det och fnissar åt mig nu...men någon gång ska ju vara den första)

Så tänkte vi att CG måste ju ha det...
Det hade de! =)

Just nu intas en liten, som mannen kallar det, "Saftanalle", vilket betyder en söt och sliskig (och god) apertif, som nästan inte smakar sprit alls, utan som saft. =)
Cuba Cool Mint finns i glaset tillsammans med sockerdricka och isbitar.



Gott är det! ;)

Det ska bli spännande att laga middag ikväll.
Mannen och jag på tu man hand, dessutom...
(ja, killarna ska ju på bio)

När pilgrimsmusslorna har tinat, ska de marineras.
Lite baconröra till detta.
Kanske en potatis...
Magiska gröna såsen.
Aioli.
Ja, det blir lite av en buffé, där huvudingrediensen är pilgrimsmusslor...=)



GOTT!
Det var det! =)

Hur ska jag beskriva det...? (för er som ännu inte provat...)
Som en kycklinginspirerad fiskbit...=)
Mums, det här var inte sista gången!

Trevlig kväll tillönskas er!

Kommentarer
Postat av: Susanne P

Spännande med pilgrimsmusslor!

Det har jag aldrig ätit....kycklinginspiredad fisk sa du....hmmmm....man kanske ska prova! ;))

Jag tror jag föredrar surströmming ändå... ;)

Kraaaam

2010-07-31 @ 22:55:03
URL: http://www.susannep.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Nä...jag har aldrig ätit pilgrimsmusslor.

Spännande med något nytt.

Hoppas att du och Gubben fick en mysig kväll tillsammans!

God morgon!

2010-08-01 @ 08:57:31
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Ama de casa

Pilgrimsmusslor som är sååå gott! Ni fick ju till det med fina tillbehör också :-)



En söt liten marknad - duktigt att inte köpa nåt!

2010-08-01 @ 09:52:06
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ia

Smaskigt! Ja...Din beskrivning av pilgrimmen är rätt bra tycker jag!!! Det händer att vi gör grillspett på sommaren med just pilgrimsmusslor av jätteräkor och lite annan fisk...det är gott!!!!!



Vi ska nu ta en sväng till skogen för att se om vi hittar nåt guld där ;)

2010-08-01 @ 10:06:00
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Znogge

Tack för grattiset!



Vilken bra dag ni fick! Bortsett från pilgrimsmusslorna som inte hade kommit över mina läppar! I Gislöv tillbringade jag många somrar hos min kusin. Härligt...



Kram

2010-08-01 @ 11:25:18
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Carina

Jag fnissar inte för jag har heller aldrig ätit pilgrimsmusslor. Det ser ut som fiskbullar :)

Inte har jag druckit Cuba Cool Mint heller men det låter som något jag måste testa :)

Kram

2010-08-01 @ 17:35:59
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Miss Juni

Kycklinginspirerad fisk...hum, vet inte om jag känner mej så sugen på att prova...

2010-08-02 @ 17:52:31

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0