Hi there...It's just me...

...checking out on ya...=)



Kvällen har varit väldans kreativ faktiskt!
Jag har suttit och planerat morrondagens lektion.
Vi jobbar just nu med "det vidgade textbegreppet" och såg därför i tisdags en film.
(för den som vill läsa vidare - gå vidare till skolverkets hemsida)
Tanken är att eleverna ska förstå att film i skolan inte är ämnat bara som tidsfördriv, belöning eller underhållning, utan att det finns ett vidare syfte.
I morgon sätter vi filmen under lupp.
Vad kan det vara, som filmmakarna vill säga?
Har filmen ett budskap och i så fall vilket?
Vilka tanka och känslor väcker filmen hos eleverna?
Sex olika karaktärer i filmen inspekteras särskilt.
Deras attityder och värderingar ska vi försöka fånga.
Först i grupper, sen i tvärgrupper och sen i helklass.
Tills nästa gång ska de få gå in i två av rollkaraktärerna och skriva ett brev från en karaktär till en annan.
Vad har hänt sedan de sågs senast, för fem år sen?!

Ja, det ska onekligen bli en spännande dag i morron!
Nu behöver jag sova och inte bara sova, utan riktigt gott!
Önskar er detsamma!

KRAMIZ
&
NATTIZ


Kommentarer
Postat av: Stattinskan

... jag ska strax bege mig till föreläsningarna ... är trött som en medvetslös ...

Kramar

2010-03-04 @ 06:29:20
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: znogge

Det förstår jag att du behöver göra! Har aldrig varit så trött som jag var under praktiken...



Kram och god morgon!

2010-03-04 @ 06:50:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Carina

Ok vännen jag är uppe!

Det var då fasligt vad du låter pigg =)

Här hänger ögonlocken tungt, men jag ser med halva ögonen att solen skiner så det blir nog en fin dag.

Om dagen blir lagom ska jag läsa i kapp det jag missat hos dig (känns inte bra att försumma sina vänner)

Go torsdag på dig!

Kramilikram

2010-03-04 @ 07:21:31
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: ansepanse

jag hoppas att du fick sova riktigt ordentligt och skönt

kramar

2010-03-04 @ 10:45:57
URL: http://kinaguld.blogg.se/
Postat av: Miss Juni

Oj, det var ju värst vad du ser pigg ut idag!! =)

2010-03-04 @ 11:52:52
Postat av: Ia

Spännande...berätta mera om hur det går...resultat osv...

Jobbade tidigare som filmpedagog så det här är ju kanonspännande ;) Film är ett bra läromedel...för till att börja med kan man "lura" eleverna att tro att de bara har kul...visslar oskyldigt

2010-03-04 @ 12:57:57
URL: http://kajsalisa.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0