Wohooooo!

Jag vet, jag är otroligt tjatig!
Och ni behöver inte kommentera det igen.
Vill bara själv försöka förstå hur lycklig jag egentligen är.
Igår när jag satt hos handledaren och hon sa att vi skulle få lägga fram uppsatsen nu, direkt, på första försöket...
...ja då bölade (grät, på skånska) jag för det!
När hon sen kom in på formalia och började prata MUEP (publiceringsplattformen för uppsatser på Malmö Högskola), ja, då var det dags igen...böla!
När jag sedan kom hem och försökte förstå vad som egentligen höll på att hända...ja!
Böla!
Idag, när vi satte punkten efter den sista meningen i uppsatsen...japp!
BÖLA!
Jag är så stolt och så lycklig att det bubblar över!
Det är tur att man är en person som står med båda fötterna på jorden,
annars hade det nog funnits en risk att jag blivit lite mallig.
I den bemärkelsen "att bli lite stor på det".
Många blir ju det.
Plötsligt är man lite förmer än andra.
Inte jag!
Men glad, stolt och lycklig över bedriften - det ÄR jag!

Jag är snart "färdig" lärare.
"Färdig", därför att jag tror inte att man nånsin blir färdig.
Varken som lärare eller någon annan yrkeskategori, egentligen.
Alla behöver vidareutvecklas och fortbilda sig.
Aldrig stanna i utvecklingen.
Fortsätta att reflektera.

Jag vet att jag kommer att vara en mycket stolt lärare.
En som kommer att försöka ha mina elevers bästa för ögonen.
En som kommer att se sig delaktig i en elevs IG.
Ett IG hos en elev ÄR även jag som lärare delaktig i!
Under min praktik har jag mött ett par lärare som inte alls såg sin egen delaktighet i sina IG-varningar.
Hemska människor.
Osympatiska och oempatiska!
Men jag är ändå glad att jag fick träffa dem!
För på så sätt vet jag precis hur jag INTE ska vara! =)

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Avslutande ord i X-arbetet:

Med föreliggande studie ville vi belysa problematiken kring störande moment i lärandesituationer.
Detta för att vi av erfarenhet från den verksamhetsförlagda tiden fått insikt om att det är en uppgift som alla verksamma lärare måste ta sig an.
Vidare ville vi medvetandegöra hur tidskrävande denna uppgift är och att varierade strategier krävs, för att bemöta de störande moment som kan uppstå under lektionstillfällen.
Vi ville även visa på, att en förutsättning för att vinna elevernas respekt är att skapa en god relation till dem.
Genom självreflektion kan man som lärare få syn på hur den egna personligheten påverkar relationen till eleverna, vilket i förlängningen gynnar lärandemiljön.
Vidden av att vara och förbli en reflekterande praktiker kan inte nog poängteras.

Den sista meningen, den som är "fetad", var den som fick mig att börja tjuta idag. =)

Jag står för vartenda ord och längtar tills jag får komma ut bland de underbara ungdomarna och vara den reflekterande praktikern som mitt uppdrag betyder.
(Härmed inte sagt att jag tror mig vara perfekt eller att det kommer att bli enkelt!)
"Även solen har sina fläckar"! =)

Med detta sagt säger jag
goderafton
och på återseende i morron!


Kommentarer
Postat av: Carina

Wohooooo! Säger jag också och är så glad för din skull! Lyckliga ungdomar som får dig som lärare :)

Kram going!

2010-05-19 @ 21:06:36
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Åsa

Låter som du kommer bli en riktigt bra lärare.

2010-05-19 @ 21:19:09
URL: http://spinninghead.blogg.se/
Postat av: Jess

Bra jobbat!

Nej, färdig blir man aldrig och tur är väl det! :)

kram

2010-05-19 @ 21:35:38
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Camilla

Du brinner verkligen för det där hör jag.

Och du verkar passa som lärare som fisken i vattnet.

Som handen i handsken.

Ha det bäst!

Kram!

2010-05-19 @ 21:44:12
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Znogge

Helt färdig blir man kanske inte men trots allt så får man en dos erfarenhet och vana som faktiskt är guld värd. Någon form av lärarkompetens... Men slöa till, det kan man inte för en sekund!



Kram och lycka till igen!

2010-05-19 @ 22:03:49
URL: http://znogge.wordpress.com/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0