"Halv sex hos oss"

(Ni får försöka tänka er Helges röst genom detta inlägg. Han hade tyvärr ingen möjlighet att deltaga, men har skickat en DVD med inläst kommentering.)

"Ikväll är vi i en stad i södra delen av det "södrigaste" Sverige.
Inbjudna att övervara denna afton är "Herr Kapitonas" med tre av sina fyra avkommor.
Kvällens värdinna är - (trumvirvel) AFRODITE!!!
Hon är en kvinna i sina bästa år som verkligen gillar hus, hem och familj.
När hon inte arbetar som sfi-lärare i Malmö Stad och inte är ute och festar med kollegor, gillar hon hemmets trygga vrå.
Och hon älskar verkligen att laga mat!
Välkomna ska ni vara!

Då ska vi se vad som står på Afrodite's meny..."

Förrätt:
Persiljesmekt höstsymfoni på trekornsbröd.




Helge: Hur tycker du att detta låter...? Persiljesmekt...?
Avkomma 1: Jo, men det låter spännande. Antagligen ska det vara något med persilja...!?
Helges kommentar: Vilken slutledningsförmåga!

Varmrätten då?

Höstbiff á la Afrodite med ugnsrostade knölar och andra rotfrukter.
I sällskap av bea och hemmagjord rödvinssås.



Helge: Hur låter det här, tycker du...?
Avkomma 2: Jo, det låter väl aningen enkelt egentligen. Men det kan ju bli hur gott som helst, med den hemmagjorda rödvinssåsen. Frågan är bara om hon plockat champinjonerna själv...annars finns ju risk för minuspoäng!
Helge: Ja, vi får väl se hur det ligger till med den saken. Kanske Afrodite drar till med en nödlögn...!

Desserten då?

Vilda bär i en vild salsa, tillsammans med vanilj- och melonglass.




Helge: Och desserten, hur vill du kommentera den?
Avkomma 3: Låter väldigt enkelt. Rakt igenom verkar det som om Afrodite gjort det väldigt enkelt för sig. Det är inga avancerade saker som serveras idag.
Helge: Jo, men det kan ju ändå vara gott...?
Avkomma 3: Möjligtvis kan hon få extrapoäng om glassen är hemmagjord...!

Helge: "Genomgående serverades rödvin, vilket även kan ge minuspoäng.
Afrodite hade inte tänkt igenom det där med vätskeintaget."
Her Kapitonas: "Jo, men nu lyckades Afrodite faktiskt ganska bra, genom att hon serverade ett väldigt välsmakande rött vin som hade fått stå på spisen vid matlagningen och var sådär härligt ljummen som jag gillar. Jag tror inte det blir något avdrag för det faktiskt."



Gänget i det "södrigaste" av Skåne har haft en underbar kväll tillsammans med mycket snack "och liten verkstad" och härligt umgänge.
Kvällen börjar lida mot sitt slut.
Vi ska nu se vad kvällens värdinna får för poäng...

Avkomma 1: Det var en väldigt god måltid, även om den var väldigt enkel. Jag är inte så förtjust i melonglass, så det blir det avdrag för."
Kvällens värdinna får en 7:a av mig.

Avkomma 2: Det var gott. Det var enkelt. Jag var lite stressad, för jag skulle vidare senare på kvällen. Men sammantaget gjorde Afrodite ett gott jobb.
Hon får en 7:a av mig.

Avkomma 3. Det var så gott! Köttet var perfekt stekt och bea:n var underbar! Jag tycker att Afrodite gjort en lysande insats. Trevlig är hon oxå. Vill att alla ska ha det bra och trivas.
Kvällens värdinna får en 8:a av mig.

Herr Kapitonas: En underbar måltid, som alltid. Inte det bästa Afrodite tillagat, men väldigt vällagat. Hennes värdinneskap får pluspoäng!
Afrodite's poäng ikväll blir en 9:a!

"Sju plus sju plus åtta ger 22 poäng och med Herrns poäng får Afrodite 31 poäng sammanlagt, vilket ger henne en god chans i kampen om förstaplatsen.

I morron vet vi svaret...
Då ska vi hem till Herr Kapitonas.
Han ska tillaga...eh...jag vet inte riktigt vad han ska tillaga faktiskt.
Vi får helt enkel se i morron!

(För övrigt, så hotades mutades Afrodite's gäng (av henne själv).
Själv skulle hon säga att hon "snyggade till" poängen en smula...
Eller "talade familjen tillrätta"...)



Tack för ikväll!

Vi ses i morron!

KRAM

Kommentarer
Postat av: Ares

Labai ačiū už vakarienę! Gera kompanija ir labai geras maistas!

2010-10-02 @ 20:02:48
Postat av: Carina

Haha, vad underhållande :) Riktigt bra!!

Du får en 10 och fullpott av mig ♥

Kram

2010-10-02 @ 21:43:20
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: anne

Jag misstänker att detta rör sig om ett TV-program som jag sett fem minuter av, men strunt i det-din måltid var suverän!!!

2010-10-02 @ 21:55:55
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilket underbart inlägg, jag bara njuter;))

Du är bara för härlig;)

Du fick ju ganska så bra betyg även om de nu tyckte att det var enkelt, det tycker definitivt inte jag;)) av mig hade du fått en 10:a;))

kramizzzzz

2010-10-02 @ 23:23:19
Postat av: gunsan

woops, skickade ett inlägg utan att skriva nåt på namn, men jag gör det nu istället ;))

kramizzzzz

2010-10-02 @ 23:24:15
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Ia

Hmmmm....färdigköpt bea...det är väl fusk ;) det brukar de säga på teve i alla fall :P



Annars tycker jag nog att de Dina var lite snåla med poängen ;)

2010-10-03 @ 09:07:08
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Åsa

Åh, nu blev jag riktigt hungrig.....

2010-10-03 @ 11:49:55
URL: http://spinninghead.blogg.se/
Postat av: Fina Frun

full pott! grattis :)

2010-10-03 @ 11:53:01
URL: http://blogg.amelia.se/finafrun/
Postat av: Camilla

Ditt inlägg får i alla fall 10 poäng av mig :)

Underbara du!

Och hade jag varit där och ätit din goda mat, kan jag ge mig F*n på att du hade fått 10 poäng av mig då också.....utan mutning :)

Ha en toppen dag!

Kram!

Och du....tack för ditt goda råd!

2010-10-03 @ 12:04:33
URL: http://cammo69.blogspot.com

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0