Inför, under och efter

Torsdagen blev en stressig historia.
Dagen inleddes med fest för deltagarna, vilket innebar att jag stod och kokte julgröt till 50 pers klockan halv sex på morronen. Jag hade liksom lovat att bjuda på det. Deltagarna hade frågat om risgrynsgröt var som risifrutti och jag svarade "typ eller nästan", fast vidhöll att min gröt är mycket godare. De höll faktiskt med! =)

Klockan tio kom de. Med massor av mat från sina olika länder, mat från världens alla hörn. Så spännande och så gott!
Jag hade förberett julmusik på datorn men snart fick någon av deltagarna tag i datorn och julmusiken byttes ut mot arabiska, turkiska och bosniska rytmer och tongångar. Någon dansade. Vilket partay! Vilken julfest! Väldigt lyckad och över alla förväntningar.

Klockan 13 skulle alla lärare och all annan personal samlas på Rosengård för gemensamt julkaffe.
Detta innebar att vid tolvsnåret var vi tvungna att avsluta julfirandet på Möllan. Motvilligt.

Sen började stressen. Plocka undan, diska, ställa i ordning, plocka ihop dator och annat. Jag hade liksom för avsikt att "smita" hem direkt efter julkaffet även om jag egentligen inte hade jobbat klart inför julledigheten.

Så - julkaffe på Rosengård; skönsång, kaffe, gotter och utdelning av julklapp - Zlatanboken (inläst eller i bokform) plus ett intyg på att varje anställd skänkt 200:- till Musikhjälpen till förmån för flickors rätt att gå i skolan.

Vid 14.30 smet jag iväg.
In på Jägersro skulle jag ju oxå hinna. Hade ju lovat mannen att hitta mig en ny "julstass" (som han skulle betala).
Jag ångrade mitt besök redan då jag såg parkeringen, men tänkte att "OK, jag ger det ett försök". GAH, så mycket folk! Folk med allt annat än solsken i blick, utan mer p a n i k.

Mitt besök blev snabbt, kort och fruktlöst.
Sen iväg i bilen. Och det kändes som om jag stod upp och körde. I vanliga fall menas "köra skitsnabbt" när man "står upp och kör", men nu menar jag att det kändes som om jag inte satt ner. Jag höll hastigheten (nåja, nästan), men var så stressad att det kändes som om jag stod upp.
Jag skulle nämligen hinna in på Coop för att komplettera det julbord som vi bjudit in svärisarna till på kvällen.
Handla, handla, handla...snabbt och lätt och sedan vidare hem.

16.20 var jag hemma. Gästerna skulle komma 18. Behöver jag säga att det blev stressigt?!
Klockan 18 kom de och lugnet la sig. Så skönt, jag kunde äntligen pusta ut och äta det, inför julen, andra julbordet på hemmaplan (i lördags med polarna, som ni vet).
En mysig kväll blev det till slut med svärisarna.



Fredagen då? Lillejulafton. Då tog vi det faktiskt ganska lugnt hela dagen. Det mesta var ordnat. Ingredienser till julgodis inhandlades. Yngsta och näst äldsta sonen och jag gjorde julgodis...







Jag slog även in ALLA julklappar. PUH!
Sen slappande i soffan till "Uppesittarkväll" på TV:n.
Jag somnade en stund oxå. Helt slut efter de senaste dagarnas stress. Lugnt och skönt.

Julafton då?
Det kommer...=)

God förmiddag!

Kommentarer
Postat av: Husfrun

God fortsättning. Hoppas lugnet har lagt sig.

2011-12-26 @ 11:45:40
URL: http://villafreja.blogspot.com
Postat av: mickis

Stressigt men ändå mysigt tycker jag det verkar som :-)



Ska bli kul att läsa om julafton med ;-)



Ha en fin annandag!

Kram

2011-12-26 @ 12:01:05
URL: http://mermickis.blogspot.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Puh! Jag kände pulsen öka bara genom att läsa om din torsdag. Tur att resten av helgen verkar ha varit i ett lugnare tempo :)

Kram och god fortsättning!

2011-12-26 @ 13:17:20
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Monica

Hoppas att resten av julhelgen blir litet lugnare...

Hur sjutton kokar man gröt till 50 pers hemma?

Så stor gryta har inte jag!

Kram, Monica

2011-12-26 @ 13:47:16
URL: http://tjernhus.blogg.se/
Postat av: Znogge

Hoppas du fått koppla av lite också. Men bra dagar ändå.



Kram

2011-12-26 @ 13:53:04
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Diana

Usch ja vilken stress! Då är det härligt med mellandagarna och lite tid till att pusta ut. Om man inte ska jobba då alltså...

2011-12-26 @ 15:42:08
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: gunsan

Härlig läsning, men jisses vilken speed du hade, risk för blodtryckshöjning!!!!



Nu får jag verkligen hoppas att din julhelg har varit l u g n ;)))



Kramizzzzz

2011-12-26 @ 23:15:23
URL: http://nybogunsan.blogspot.com

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0