Afrodite lackar till!

OBS!
Varning för raka puckar med hård, men rättvis hockeyklubba!
Här vankas varken curlingkvast, sopborste eller bomull!
Och ni som inte pallar långa inlägg - sluta läs!

******************************

Japp, när jag läste fredagens City...
...blev jag så ini h******s förbannad!
På korkade, curlande föräldrar!
Och bortskämda, bortcurlade ungar!
(Fast ungarna kan ju inte själva hjälpa det!)


GAH!!!

Artikeln handlade om stigande bensinpriser och några unga Skåneinvånares syn på saken.

Jenna, 30, står med vuxna , stadiga fötter på jorden då hon får frågan om bensinpriset påverkar hur mycket hon framför sin bil.
Hon har uppenbarligen fått en bra barnuppfostran av sunda föräldrar.

JENNA: "Ja, det gör det faktiskt. Jag väljer mer och mer att åka kollektivt".
Smart och eftertänksamt svar!
Och hon har tydligen fått en fungerande uppväxt med ansvar, tillit och kärlek i en härlig blandning och av kärleksfulla och omtänksamma föräldrar.

Stackars Tilda & Birger har inte fått alls samma förutsättningar som Jenna för att klara sitt vuxenliv med allt vad ansvar och hänsyn vuxenlivet handlar om:

BIRGER, 19: "När jag kör lånar jag mina föäldrars bil som går på etanol, så det påverkar inte mig så mycket".
Ok, då.
Nåväl.

TILDA, 19: "Jag lånar oxå mina föräldrars bil och då är det de som betalar bensinen".

Stackars, stackars Tilda, när hon måste växa upp och bli stor och stå på egna ben.
När ingen finns som sopar rent mattan efter henne.
Huvva!

CAROLIN,18: "Nej, jag kör pappas bil och kan köra hur mycket jag vill utan att betala".

GRATTIS till Carolins pappa, som lyckats fördärva sin dotters värderingar!
Som curlar sönder henne och som inte alls låter henne ta eget ansvar som vuxen individ, i sin barnuppfostran.

Jag blir så j-a förbannad när jag läser sånt här!

I min värld innebär föräldrarollen (förutom att älska förbehållslöst (och för det behövs inga pengar och materiella ting)) att guida dem in i en sund bana, förbereda dem för vuxenvärldens ansvar, tillrättavisa vid behov, sätta gränser, ge sunda värderingar, förespråka allas lika värde och rätt...och så vidare.

I min värld innebär inte föräldrarollen att man ska skämma bort, CURLA, överösa (annat än med kärlek) med materialism, fatta beslut åt dem (annat än att råda)...och så vidare.

Jag menar, vi har ju satt dem till världen för att bli ärliga, fungerande och äkta samhällsindivider!
Hur ska de kunna bli det om de curlas bort?!
Om mattan alltid är ren (fast de har inte själv sopat den).
Om de inte får göra misstag.
Om de inte får ta ansvar.
Om vi inte visar dem tillit.
Om vi inte guidar dem rätt.
Om vi inte lär dem att det kommer svårigheter på vägen.
Svårigheter som de själva såväl måste ta ställning till som lösa.
Att inte världen alltid kommer att rätta sig efter dem.

???

Jag fattar inte hur vissa föräldrar tänker och kommer aldrig att göra det!

Förresten!
Jag diskuterar ALDRIG barnuppfostran med någon, av förklarliga skäl.

OCH!
Jag anser inte mig själv som världsbäst eller allvetande, men jag låter mina barn utvecklas och ta ansvar för sina handlingar samt förespråkar hänsyn och respekt för andra.
Det gör inte alla.
Tyvärr.

Kort sagt (och det jag egentligen ville säga med artikeln):
Låt ungarna själv betala för bensinen då de är vuxna, för bövelen!

Tack för ordet!

*************************

Och som en liten knorr på detta tidigare förberedda inlägg, läste jag i dagens Metro om ett nytt, SYNNERLIGEN intressant begrepp!

FLIPPRA!

Rubrik: Sluta curla - börja flippra!

Begreppet myntades av skribenten Erik Helmersson, som menar att "istället för att sopa banan ska barnen få skjuts ut i livsbanan".
Flipperföräldrarna "ser till att deras barn skjuts ut fint i livsbanan, som stolta ser på när de tar sina poäng i livet, som står beredda att ta emot dem när de faller igenom - och skjuter ut dem igen när de är redo. Men inte försöker styra allt de gör, själva åkturen i livet måste barnen klara själva".

Barnpsykologen Jenny Klefbom säger att "barn som aldrig utsatts för prövningar och får begå misstag, blir inte problemlösande och kreativa som vuxna. Lite problem ska man stöta på".

Tvillingmmaman Elisabeth Vongle uttrycker att föräldrar har en "skyldighet att rusta barnen för livet. Det är viktigt för mig att de blir självständiga individer som klarar sig själva i livet samtidigt som de ska veta att de har all min kärlek hemifrån. Målet är att man ska kunna lämna hemmet och känna att man klarar det".

Och jag kan bara säga - Well spoken till alla dessa tre personligheter som uttalat sig i dagens Metro!

Alltså - sluta CURLA och börja FLIPPRA!
Eller åtminstonde - sluta sopa banan för barnen och lär dem att livet innebär prövningar, ansvar och om att fatta beslut.

Föräldrar som stackars Tilda, Birger och Carolin har, vaggar in sina barn i falska förväntningar och de lär sig aldrig att ta ansvar för sig själva och sitt liv!

Tackar än en gång för ordet!
(om ni ens orkat läsa)

Godkväll!

Kommentarer
Postat av: Diana

Jag tycker väääldigt många ungar blir curlade idag. Jag är uppväxt med att fixa grejer själv, ville jag iväg på aktiviteter så var det bara att sätta sig på bussen eller cykla. Inget med att hämta/lämna. Ville jag ha veckopeng, ja då fick jag allt hjälpa till hemma annars blev det avdrag.

Viktigaste var nog att mamma stod för det hon sa, straff som belöningar.

2011-05-03 @ 19:38:15
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: Gun

Fasen vad bra! Ett sånt där inlägg som är skrivet under raseri, där du får fram precis vad du vill ha sagt med en jäkla stuns i orden. Och jag håller med om allt. Inte för att jag alltid lyckas låta bli att curla, men jag försöker i det längsta. Flippra är ju helt genialiskt. Både själva ordet och dess betydelse.

2011-05-03 @ 19:45:29
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Gun

Och förresten, jag tycker du SKA diskutera barnuppfostran med folk. Du skulle nog kunna få många curlande föräldrar att tänka till. Kram på dig!

2011-05-03 @ 19:47:06
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: gunsan

Mycket bra inlägg!!!!



Kärlek, omtanke osv. är det bara ösa på med, men precis som du säger, barnen måste ju lära sig hur det är ute i det verkliga livet, vem ska lotsa dom om inte vi???

Såna där artiklar är bra o intressanta, men jag blir så fruktansvärt upprörd när jag läser, så faktum är att jag bara brukar skumma över för att få behålla blodtrycket på plats;))

kramizzzzzzz

2011-05-03 @ 22:38:50
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Mia systeryster

Helt ärligt så tror jag att vi är en curlande stor massa.Vi(jag o min man o många med oss) har kört barnen till alla aktiviteter genom alla år tex. Däremot så håller jag med dig i din text, absolut. Barnen ska lära sig livet, och att det kostar, men om jag skulle säga att jag inte på något sätt har curlat mina barn, då skulle jag ljuga...;) Men det har blivit vettigt folk av dom ändå=D

Kram

2011-05-03 @ 23:37:20
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Znogge

Det finns på tok för många curlande föräldrar som binder ris åt egen rygg och gör sina barn en förbaskad björntjänst. Tyvärr men dagens sanning...



Kram!

2011-05-04 @ 06:04:12
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Stattinskan

Skitbra skrivet!

Jag har haft bekanta som varit otroliga curlingföräldrar. Jag försökte på ett konstruktivt sätt säga att de gjorde barnen en björntjänst ... men nej då! Det lånades pengar för barnen "behövde" två utlandsresor per år. Barnen fick åka taxi för att slippa åka buss (det kunde dessutom vara farligt). Barnen styrde och ställde i alla sammanhang ...

Idag plockar dessa föräldrar upp spillror av barn som inte klarade vuxenlivet och ber om råd. Vill inte säga "vad var det jag sa", men gudarna ska veta att jag TÄNKER det!!!!

2011-05-04 @ 06:49:48
URL: http://stattinskan.blogspot.com
Postat av: Camilla

Hmm..och Gubben som tycker att jag curla. Men jag inser mer och mer att det gör jag INTE. Visst kan jag skämma bort mina barn. Men DET är väl ändå en annan sak.

Äldsta tjejen som som kör moped får betala bensinen själv.

Och mobiltelefonerna....ja..allt som ingår där,får dom också betala själv.

Och hjälpa till hemma...ja...det är en självklarhet.

Nä...dom måste lära sig i tidig ålder att man får inte allt serverat och INGENTING är gratis.

Kram på dig!

2011-05-04 @ 07:55:56
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Diana

Sv: Jag är helt kär i de rosa-vita marktäckarlavendlarna, ska försöka ta lite läckra closeups på dem sen en dag!

2011-05-04 @ 08:08:23
URL: http://decdia.blogg.se/

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0