Afrodite - The Parfymoman

Ända sedan 1980 har jag haft dyra vanor vad gäller parfymer.
Och på den vägen är det.
Min första "riktiga" väldoft vad denna...



...Yves Saint Laurents tunga och kraftfulla Opium.
Usch och sådär säger jag dock om denna numera!

Denna följdes av Rive Gauche, Cloé, Anaïs Anäis, Salvador Dalí, Escada, Volupté, Trésor, Choc de Cardin...jadajadajada.
You name it! =)

Ganska snart hittade jag en favvis.
Och då menar jag riktig favvis!
Doften som "var/är jag".



Det som var extra roligt var att inte många hade denna doft, utan jag fick ha den lite ifred.
Och har fortfarande!
En flaska av denna väldoft står nämligen alltid i mitt skåp. =)

För några år sedan blev denna en RIKTIG favvis.



Även den "min doft".
Problemet var bara att fler kvinnor tyckte det.
Och doften fanns snart på var och varannan kvinnas hals.
Och då tröttnade jag lite (även om den fortfarande är SUPERB)!

Dofterna kommer och går, jag provar det mesta som luktar gott och jag köper, som sagt, parfym som andra kvinnor köper handväskor och skor.
Parfymer är MIN passion.

Några andra favvisar...



MMM!



ÅH!




Den senaste...



...är underbar!

Igår rotade jag runt i skåpet och vad fann jag väl där...?!
Jo, en doft som jag glömt bort att jag hade...



...Pure White Linen.
När jag köpte den tyckte jag att den var sådär.
Igår när jag fick tag i den tyckte jag att den var superb!
Sommarens doft faktiskt.
Eller en av dem, rättare sagt.
"Måste" ju bara ha EN ny i sommar!
Fnular fortfarande på den här...



Jean Paul Gaultiers "Classique X".

Vi får se! =)

Kommentarer
Postat av: anne

I stora slängar ser vi ut att ha gått igenom samma dofter!



White Linen har jag haft i omgångar i hundra år, "problemet" är att maken tycker den doftar gammal tant...



Light Blue gillar jag massor, men den är mest en ungflicksparfym.



Numera använder jag parfym relativt sällan, tror jag reagerar från luftvägarna när jag gör det, men det är Burberry's Weekend som gäller just nu. När det gäller. I små doser.

2011-05-01 @ 14:25:24
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: turez

Det är roligt med parfymer men inte lika roligt att punga ut flera hundra för sin favoritdoft. Därför är sidan www.glossme.se världsbäst med mycket bra rabatter på annars så dyra parfymer :)

2011-05-01 @ 15:19:33
URL: http://turez.wordpress.com
Postat av: Camilla

Ojoj..det må jag säga.

Vilka parfymer.

Miracle hade jag också ett tag. Nu kör jag med gamla goda Brittan :)

Kram på dig!

2011-05-01 @ 15:41:00
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Znogge

Själv kör jag med YSL Cinema eller Marc Jacobs Daisy! Men min största favorit var Laura Ashleys No:1. Men den tillverkas inte längre. Tyvärr...

2011-05-01 @ 15:50:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Stattinskan

Mor min var gullig och köote en flaska Opium till mig när hon hade varit på Malta ... Inte en enda gång slapp jag huvudvärk när jag hade haft den på mig. Fick ge bort den. Jag gillar parfym med doft av Musk men även Madam Roscha (eller hur det nu stavas). Kan INTE ha blommiga parfymer. Det är egentligen ganska lustigt att parfymer doftar olika på olika människor.

KRAAAAAM

2011-05-01 @ 16:04:05
URL: http://stattinskan.blogspot.com
Postat av: Åsa

Oj, det var många. Jag som inte ens äger EN (tål inte starka dofter)

2011-05-01 @ 18:29:37
URL: http://spinninghead.blogg.se/
Postat av: soffie

min första parfym var paris,

mm det finns verkligen goa dofter just nu har jag den rosa flaskan du visar på bild nr6,

kramis

2011-05-01 @ 19:13:36
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Diana

Hypnose parfymen är en favvis här med, sen gillar jag Naomi Cambell två av dem. Men jag är snål när det gäller parfymer, brukar önska mig det i födelsedagspresent och sen snålas det hela året. :)

2011-05-01 @ 19:59:21
URL: http://decdia.blogg.se/
Postat av: gunsan

2011-05-01 @ 22:58:26
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: gunsan

Milda Matilda, det blir en hel parfymbutik det där;))

et är många som du räknat upp som jag också klarat av i mina "unga år", just nu har jag ingen speciell favorit, men jag är ganska så glad ändå;)

kramizzzzz

2011-05-01 @ 23:00:23
URL: http://nybogunsan.blogspot.com
Postat av: Miss Juni

Här är ytterligare en parfymoman! Doftoman! You name it! Dock inte de lättare och friskare dofterna du valt, utan hellre lite tyngre...sådana som andra får skallabank av - dom ääälskar jag! =)

T ex JPG som du har på sista bilden! Me like! Eller Obscession, som jag tycker är i klass med JPG. Lite tung och kvalmig. =)

Light Blue som du har som favvis gillar jag däremot inte. Inte på mej, i alla fall.

Fick den av en dejt en gång, men gav den genast till min bästa kompis. Hade jag kanske inte gjort om dejten varit intressant, men det var den INTE. ;o)

Min absoluta favvisparfym var jättesvår att få tag i! Jag vet bara ett parfymeri i Ängelholm och ett i Hässleholm som hade den. Och nu har dom slutat tillverka den. Det känns helt förfärligt, måste jag erkänna!! Christobal Balenciaga. R.I.P

Blev en helt roman det här, men jag går igång när det handlar om dofter!! :)

Ett tips om du inte provat den, är en av de lite nyare Hugo Boss...kommer inte på vad den heter nu, men något med orange, TROR jag. Tycker den är jättegod. Och så gillar jag "Deep Red" - oxå Hugo Boss. Och Cacharels "Amor Amor" är ytterligare en favvis! Har alltid MINST 10-15 parfymer jag växlar mellan. Är oxå jättesugen på att prova någon helt ny nu, och letar varje gång vi är iväg någonstans!

LYCKA TILL!

2011-05-02 @ 20:12:34
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0