Dagen idag

En av mina favvisdikter.
Och det var sannerligen längesen jag publicerade den.
Men ok, den står ju i min header dagligen...:D
 
 
Indisk dikt
(författare okänd)

Dagen i dag är en märklig dag.
Den är Din.
Gårdagen föll ur Dina händer,
den kan inte få mer innehåll
än Du redan har givit den.
Morgondagen vet Du ingenting om.
Men dagen idag, den har Du.
Använd Dig av den.
Idag kan Du glädja någon.
Idag kan Du hjälpa en annan.
Kanske Dig själv.
Dagen idag är en märklig dag.
Den är Din.

 

 
Jag kände att det faktiskt var dags för denna dikt idag.
Den har verkligen betytt något för mig under dagen.
 
Jag tror att jag fick lite hjälp på traven att faktiskt hjälpa mig själv.
Och det känns bara så härligt!
 
Är det lite glädje jag känner inom mig?
 
I alla fall är det en stor portion stolthet.
Jag känner mig stolt över mig själv och det gör mig glad. Så är det.
 
Varför denna känsla då?
 
Jo, jag träffade ju mina två underbara kollegor idag.
Vi träffades på neutral mark och skulle gå och inta en brunch på samma mysiga ställe som förra gången.
 
Och där stod de!
Och väntade på mig!
Jag blev varm.
Kramar om.
 
Plötsligt, då vi just påbörjat vår promenad mot fiket, utbrister den ena av tjejerna:
"Vi kanske ska gå in om på jobbet och säga hej. Där är inga deltagare idag, bara kollegor".
 
Afrodite känner paniken inom sig. Svimfärdig. Hjärtat bultar.
Och hör sig själv, om än först lite tveksamt, svara: "Ja, det kanske vi ska..."!
 
Sagt och gjort...vi spatserar dit och jag får träffa ytterligare några kollegor.
 
Hjärtat bultar. Benen viker sig. Jag får sätta mig. Tårarna rinner.
 
Men jag känner mig så glad. Så varm. Så välkommen. Så omkramad.
 
Och så lättad. Efteråt.
 
Vi småpratade en stund och sedan gick vi tre iväg tillsammans, precis som planerat. Och intog vår brunch.
 
Vi hade en mysig stund.
Pratade.
Ok, vi skvallrade lite oxå...:)
 
Igen kände jag den där känslan av att detta är en del av verkligheten.
Den verklighet som faktiskt finns.
Trots sorg och smärta.

Och det var faktiskt skönt att få ta del av denna verklighet. En stund.
 
Jag är inte redo än.
Men snart.
Kanske. Tror jag.
 
Men jag har i alla fall en riktigt go' känsla i hjärtat nu, såhär efteråt.
 
Stolt. Glad. Stolt. Glad. Stolt. Glad.
Jag ville bara smaka på orden lite...:)
 
Fina, fina ni!
Tack för idag, mina kära M & P!
 

Kommentarer
Postat av: Diana

Vad modigt att du vågade! Skönt nu när det väl är gjort va? Kram!

Sv: Jag saknar den knappen med!

2012-11-16 @ 16:31:48
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Znogge

I dag har du tagit ett mycket stort steg! Mycket av dig själv men också med hjälp av fina kollegor!

Kram!

2012-11-16 @ 18:05:14
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Åse

Dagen idag, en dikt som jag tycker så mycket om. Så glad för din skull att dagen blev bra och att jag mellan raderna kan utläsa att det fanns glädje förenat med din träff med dina kolleger och vänner. Var stolt att du klarade av det, en dag i taget ! Mannen ler säkert och är glad att för din skull. Ha en fin fredagskväll. Kram från mig till dig ❤

2012-11-16 @ 18:06:59
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: ♥ Carina ♥

Jag är så glad för din skull vännen :)
Vilka fina kollegor du har!
Kram finaste finaste du! ♥

2012-11-16 @ 19:44:30
URL: http://cinacarina.blogspot.com
Postat av: Hörni!

Vad härligt, bra gjort av dig. Nu blir det lättare nästa gång du ska dit. :)
Kram!

2012-11-16 @ 20:56:57
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Nina

Det är i livets motgånger som man lär sig känna, vilka ens riktiga vänner är. Vänner som finns där och har tålamod att vänta, tills du har tid och krafter att komma tillbaka.

Många av livets spöken finns bara i vårt eget lilla huvud. Det blir större och större varje dag som går. Att våga se spöket rakt mitt i ögonen och utmana den, det är stort! Då känner man sig sådär Stolt, Glad, Stolt, Glad ;)

Det är ett bevis att livet går vidare - trots allt. Att du har innerst inne oanade krafter att gå vidare. Längtan, Sorgen - försvinner alldrig, men det går att leva med dessa känslor.

Ett sätt som jag har hanterat mina stora sorger och frustationer är att jag har skrivit i "almanackan" en timme varje dag - oftast kvällen - för dessa känslor, men sedan är det slut och färdig med det. Resten - 23 timmar är för att leva utan dessa saker.

Men dagen idag, den har Du.
Använd Dig av den.

Kram och njut av helgen, för den är din :)

2012-11-16 @ 21:16:12
URL: http://www.sallysdaughters.com
Postat av: anna

<3

2012-11-16 @ 23:07:18
URL: http://homemadebyanna.blogg.se
Postat av: Miss Juni

Så härligt att höra!!
Är glad för din skull! Kram!

2012-11-16 @ 23:43:09
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni
Postat av: camilla

Jag säger bara en sak...tack gode Gud för underbara arbetskamrater!!!
Sv: Jojo...till slut så kom det ett "fylle inlägg" ;)
Jag är hemma nu :)
Kram ♥

2012-11-17 @ 01:51:38
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: Monica

Ett stort steg på vägen tillbaka. Och framåt! Grattis!
Kram, Monica

2012-11-18 @ 16:40:58
URL: http://tjernhus.blogg.se

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0