Favvisord i svenska språket

För en tid sen gick nåt program på TV:n där programledaren bland annat frågade personer på stan, vilket ord de tyckte var vackrast på sitt språk.
Väldigt intressant faktiskt.
 
Jag har ibland, och inte bara med anledning av detta program, funderat på just detta.
Vackra ord på svenska...
 
Det kan finnas ord som bara är vackra att höra, att de klingar vackert och det kan finnas ord med en väldigt vacker innebörd.
 
Jag funderar just nu på två specifika ord som är två av mina favoriter.
Vackra både inuti och utanpå så att säga...
 
Det ena ordet är "tapper".
Ordet är vackert och så har det en väldigt meningsfull och betydande innebörd.
Hur jag ser på ordet tapper, går att läsa mer om här.
 
Det andra ordet är "empati".
Ett synnerligen vackert ord i sig. Det är vackert att höra någon säga det. Det klingar ljuvligt i mina öron.
Och sen har ju ordet en sån otroligt viktig och betydelsefull innebörd. Det är helt enkelt en så fantastisk egenskap hos människan att kunna känna empati för "den Andre".
Ett fantastiskt ord som jag älskar!
 
Jag gjorde ett litet utdrag från Wiki och såhär förklaras ordet där:
 
Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse och medkänsla. Empati handlar om en psykisk förmåga att förstå och känna med andra, vare sig personen håller med eller inte; till exempel en psykolog kan ha empati med en brottsling utan att bli likadan, vara likadan eller ha medlidande med brottslingen.
 
Empati är en komplex psykisk process som innebär (1) att känna vad den andre känner (affektiv empati) (2) att förstå vad den andre känner (kognitiv empati) och (3) en mekanism som kan avgöra från vem (själv/annan) känslan härrör (empatisk precision). De här tre mekanismerna anses vara tätt sammanflätade och beroende av varandra för att empati ska ske. Ibland inkluderas även en fjärde aspekt av empati - att besvara den andre med en medkänsla och vänlig intention (empatisk omtanke). I empatiprocessen samverkar emotionell smitta, perspektivtagande och empatisk precision med varandra för att tillsammans producera en socialt adaptiv respons till en behövande annan.
 
Vackert va'...?!
Och viktigt.
Och mänskligt.
Visar på humanitet.
Medmänsklighet.
Medkänsla.
Förmåga till inlevelse.
 
Ibland har jag dock fått erfara att en del människor helt enkelt inte har en empatisk förmåga. Alls.
Och det är en fruktansvärd "företeelse".
Och jag har otroligt svårt för denna typen av människor.
 
Annars då?
 
Jo, det har ju varit möte idag.
Det gick bra och det gick mindre bra.
Men varken det ena eller andra kommer att avhandlas här i bloggen.
Nä, det görs i ett helt annat forum och under andra förhållanden.
Dels kommer min kurator och min närmaste chef att spela en stor roll här och dels kommer jag nog att behöva åtskilliga ark papper och jag gissar att jag kommer att behöva vässa blyertspennan mer än en gång i processen.
 
Klart är i alla fall att jag börjar arbetspröva/träna under de kommande fyra veckorna.
Det känns ok.
Jag inser ju att jag inte kommer att bli mer redo än såhär.
Och jag måste ju ge det en chans.
Men det är läskigt.
Och jag är lite rädd.
Och även dessa känslor, inför stundande faktum, är något som är för privat för bloggen.
Penna och papper fram - check!
 
Ha en fin kväll!
 
Eine kleine nachtsmusik...
(Lyssna gärna på hela. Både text och musik är f a n t a s t i s k a!)
 

Kommentarer
Postat av: Åse

Tänker på dig ❤styrke kramar till dig från mig ❤

2013-01-16 @ 20:36:17
URL: http://schnauzeraxl.wordpress.com
Postat av: Znogge

Allt passar inte att avhandlas i bloggen men det finns ju andra sätt och andra forum... Hoppas i alla fall att det ska gå så bra som det bara kan för dig. Hoppas också att det finns empatiska människor i din närhet för du är tapper...

Kram

2013-01-16 @ 21:13:44
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Monica

Jag gillar verkligen båda dina favoritord, men min favorit, sen länge, är HARMONI!
Visst både låter det vackert och har en vacker innebörd?
Kram till dig, Monica

2013-01-16 @ 23:00:07
URL: http://tjernhus.blogg.se
Postat av: Ruth i Virginia

Mitt favoritord i svenska språket är

"S K Y M N I N G"

Det ger mej bilder av sommarkvällar och nätter. Minns kvällar då jag fick "fira skymning" med min morbror efter kvällsmaten.
Och Lagerkvists: "Det är vackrast,när det skymmer..."
Ljuvligt!
Förresten, "ljuvligt" är ett annat favoritord.

2013-01-16 @ 23:29:18
Postat av: Anna

Finns många vackra ord, beror lite på hur man
tolkar dem ;))

Ps har utmanat dig i dem flesta spel nu tror jag
Sussa gott
Kramis💖

2013-01-17 @ 00:49:26
URL: http://homemadebyanna.blogg.se
Postat av: camilla

Sedan beror det på dialekten hur vackert/fult ord/namn kan låta.
Du kommer väl ihåg vad vi pratade om i telefonen.
Jag som egentligen inte tycker mitt namn är fint. Men då du säger det på skånska...ja,då låter det inte så tokigt ändå :)
Empati..ja,tänk om alla kunde ha empati.
OM du vill prata så vet du att du får ringa!
Kram vännen!

2013-01-17 @ 07:30:39
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: moi

Svenskan är egentligen ett mycket vackert språk med många fina ord. Det är svårt att hitta favoriter. Dina exempel är mitt i prick. Sen finns det ord som, oavsett betydelse, är fina. Jag tycker om "porla" vet egentligen inte varför.
Jag håller tummarna för att allt går bra och att du får luftat dina synpunkter i rätt forum.
Finns där för dig om ...
Kram

2013-01-17 @ 08:07:19
URL: http://www.moiochjag.blogg.se
Postat av: Hörni

Håller tummarna för att det går bättre än förväntat med arbetsträningen.
Kram

2013-01-17 @ 08:29:48
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Diana

Oj, favoritord... det var en svåring. Men prinsessa bör väl vara ett av dem. ;)

Vad trist med ditt möte. En dålig upplevelse är ju det sista du behöver nu inför jobbstarten och allt.

Hoppas du får en god morgon ändå goding!

2013-01-17 @ 08:30:35
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Melody

Läser ofta din inlägg och alltid blir jag berörd. Empati har jag funderat mycket på eller snarare bristen på empati. Såg på Efterlyst igår kväll, en gammal handikappad kvinna blev knivskuren på sin hand för att rånarna skulle få blod som smörjmedel för att få av hennes briljantring. Hur kan unga människor bli så okänsliga?
Det här blev en trist kommentar, men något jag funderar mycket på.
Ha en bra dag! Kram Melodys matte

2013-01-17 @ 09:36:10
URL: http://melodyshihtzu.blogspot.se
Postat av: Miss Juni

Favvisord...oj, det finns ju såå många vackra ord!

Lycka till med att komma igång på jobb!
Förstår att det känns både skrämmande. Och lite spännande. Hoppas du kommer att tycka det känns bra, när du väl kommer dit.
Jag tror du kommer att vara SÅÅ väntad och efterlängtad!
Kram!

2013-01-17 @ 20:56:06
URL: http://www.metrobloggen.se/MissJuni

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0