Livet är en gåva!

Livet går inte i repris!
Livet är det som händer medan du planerar annat!
Lev idag, i morron kan det vara för sent!
 
Klychorna är många.
Ordspråken likaså.
 
Alla är de kloka ord, en gång myntade av människor som fattat både ett och annat.
 
Numera och ibland lite vårdslöst använda.
 
Vårdslösa kan vi förresten vara på olika sätt.
Ett sätt är, till exempel, just det - att ta livet för givet!
 
Alla vi människor utsätts, mer eller mindre och någon gång i livet, för olika typer av prövningar.
Vissa mer, andra mindre.
 
Man kan inte leva som om varje dag är den sista, absolut inte.
Men man kan vårda varje dag.
 
Varje dag försöker jag se något positivt med dagen.
Jag försöker att ta emot dagen med tillförsikt.
Det är min själ inte lätt alla gånger, det "ska gudarna veta".
Men att försöka, är det minsta jag kan göra.
 
Jag försöker att vårda mig själv, även om jag absolut skulle kunna bli bättre på just den punkten.
Jag försöker värna om mina nära, kära och mina vänner.
Jag försöker värna om mitt jobb, mina kollegor och mina elever.
 
Jag försöker!
 
Det gör mig så jävla ledsen att inte alla människor värnar om varandra.
Som inte stannar upp.
Som inte tar hand om dagen.
 
Som tar livet för givet.
 
Vi kan ju inte göra det!
 
För...ingen av oss vet ju, helt ärligt, om vi lever i morron.
Om våra nära och kära lever i morron.
 
Att tänka till.
Värna.
Om.
Varandra.
Är stort.
Och även nödvändigt.
 
Ända sedan våra barn var små, har Mannen och jag försökt lära dem att "välja sina strider".
Så som vi valde våra strider under deras småbarnsår och under hela deras uppväxt.
 
Tänka till före.
Vara steget före.
Veta, som förälder, varför jag säger si eller så.
Och varför jag ibland måste säga nej.
Få dem att förstå det.
 
Vara konsekvent.
Oxå.
 
Som vuxen tänker jag att alla borde fatta detta.
 
Att inte ta livet för givet.
 
Att ta hand om dagen.
 
Att värna om varandra.
 
Att välja sina strider.
 
 
 
Det är tamejfan stort.
 
Och jävligt viktigt!
 
Tack för ordet!
 
♥ ♥ ♥
 
Oj, det blev lite tungt kanske...
Vi byter ämne...
 
Fredag idag!
Och det tokgillas av mig!
Som faen!
 
Inget på kvällens agenda.
Så härligt!
 
Snart kvällsmat i Casa del Afrodite.
Ugnsgrillade rotfrukter och så lite kött till det.
Kanske lite bearnaisesås.
Det är ju ändå fredag liksom.
Och så vin!
 
Ha en fin kväll!

Kommentarer
Postat av: Decdia

Låter som en härlig fredag vännen!

2014-03-14 @ 20:55:13
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: mickis

Det är så sant som det är skrivet.. Men svårt är det att leva upp till det men man kan ju iaf försöka...

Hoppas du har haft en riktigt bra helg :-)
Kram

2014-03-16 @ 16:03:50
URL: http://meramickis.blogspot.se

Tack för din kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0